Motor el- és lehuzatás

Többször felmerült a kérdés, hogy a modellrepülők motorját miért kell menetirány szerint jobbra és lehuzatni. A huzatás mértékét tapasztalati úton kell kitesztelni, de általános esetben 2-2 fokban szokták megadni. Minél nagyobb egy gép, annál kisebb mértékű el- és lehuzatásra van szükség. Ez természetesen orrmotoros felállásra vonatkozik.

A magyarázat:

elhuzatás: a motor propellere szemből nézve balra (óramutató mozgásával ellentétesen) mozog. Ez a mozgás a közegellenállás miatt jobbra fordítja a gépet. Ha a gép jobbra fordul, akkor balra fog kanyarodni. Azaz, ha nem lenne motor elhuzatás, akkor semleges kormányelemekkel a gépünk erősen balra fordulna, sőt, lassú orsóba kezdene. Ez a hatás ráadásul arányos a motor fordulatszámával. Ezért a motort menetirtány szerint jobbra elhuzatjuk, aminek eredményeként, a gázállással arányos jobbra kanyarító, azaz az előző hatást kompenzáló erőt kapunk.
lehuzatás: A repülőt a szárny felhajtóereje tartja fenn. A egy adott szárny felhajtóereje függ egyebek közt a sebességétől. Ha gázt adunk, akkor részben a propellerszél ad plusz sebességet, részben a repülő sebessége nő. Ezért nő a szárny felhajtóereje. Ezért a repülő felhúzza az órát, loopingba kezd. Azért, hogy ezt a nem kívánt mozgást megakadályozzuk (csökkentsük), a motort a gép siklási tengelyéhez képest lebillentjük, így a motor nem csak előre, hanem kis mértékben lefelé is húzza a repülő orrát, amivel kompenzálja azt. Igen nagy felhajtóerejű konstrukcióknál (pl. vitárlázók) gyakran előfordul, hogy maga a mechanikus felépítés miatt nem lehet teljesen kompenzálni a felfelé irányuló erőket, így gázadáskor lefelé kell tartani a kormányt.

Tolómotorra (pl Easy Star) is érkezett kérdés: A dolog roppant egyszerű. ne hátulról nézzük a gépet, hanem az orrfelöl, mintha „rendes” orrmotoros gép lenne. És ugye, akkor balra le kellene huzatni. Nomost ha az orrmotort balra le, akkor a tolómotort jobbra fel kell elölről nézve.