Space Scooter /Multiplex/

2006.03.10.
Összeraktam a Multiplex Space Scooterét. Eredeti motorral, 2 Liion cellával. Ez minden eddigi legkönnyebben összerakott gépem, és stabil, masszív. Ebből a szempontból csak ajánlani tudom.

No, repült a kicsike. Nagyon jó benyomást tett rám. És szinte trimmelés nélkül repült pattentul. A 2 cellás liionnal a motor teljesítményétől nem vagyok elájulva, de azért kellemesen repült.

Jó ideig ezelőtt robbanóssal repültem, és nagyon kellemes érzés volt, hoyg egy elektromos gép, kb 30 másodperc alatt repkész. Nem kell motort melegíteni, túráztatni, beállítani, brrrr….

Kicsit azt vettem észre, hogy izgága az orra. Azaz nem túl markánsan, de szinte magától is kifordult az irányokból. Mintha nem tudna egyenesen repülni, hol erre, hol arra kitér. A gyanum az, hoyg kicsit könnyű az orra. Sajna a az akkut nem tudom előrébb tenni, szóval az orrába kis ólmot kell rakni.

2006.03.18.
Reptettem 3 cellás lipoval. Ritkán nyomtam neki 60% gáz felett, de így is sokkal meggyőzőbb volt. Egyszerűen kezessebb lett a plusz teljesítménytől. Gyorsabb nemigen 🙂
A motor leszállás után égetett, de a hab nem olvadt el körülötte. Szóval, ha tudom magam korlátozni ekkora gázzal lehet vele menni nyugodtan. Igaz kb 5 fok volt, nem tudom mi lesz 30 fokban….

2006.03.19
Ma is repültem. Nagyon erős szél volt. A gép jól viselkedett, bár kicsit meg is szívtam. Eléggé lemerítettem az akksit, alig volt tolóerő (erős szélben tilos kimeríteni, hogy a leszálláshoz még maradjon tartalék tolóerő), gyakorlatilag vitorláztam lefelé. És egyszercsak, olyan 3m magasságban a gép, mintha hirtelen a felhajtóerőt elvágták volna, zuhanni kezdett és orral bele a földbe. A gépre jellemző, hogy SEMMI BAJA SEM LETT (!), akkucsere és repült tovább.

Igazából nem tudom mi történhetett. Vagy hirtelen lett egy szélszünet, és kiment a levegő a gép alól, vagy a vezérlés bolondult meg. Nem tudom. Majd figyelgetem.

Mindenesetre meggyőző volt, ahogy a gép nyom nélkül elviselte a 3m-es zuhanást.

2006.03.30.
Bezsanároztam a bezsanérozni valókat. Nem műanyag „rendes” Zsanért használtam, hanem az üvegszövetes celluxból ragasztottam rá több helyen a vezérsíkra, és ahová nem esett cellux, ot ki is vágtam a habot. Egyelőre úgy tűnik pozitív a változás. Kevésbé erölködik a szervo, és határozottab a mozgása. Furamód a repülésen ez amúgy nem látszik, pont ugyanúgy viselkedik, mint előtte.

2006.04.18
Ezidáig kb 15 start van benne eredeti 6V-os motorral, és 3 cellás lipoval. Ma észrevettem fekete por hullik a motorból. Béke poraira….
Ezidáig ez van….

Tapasztalatok csengőmotorral….

2006.04.23
Betettem egy nagyon vacak csengőmocit dirrektben egy 10×4.7-es GWS propellerrel. A motor gyalázatos. Bármi kis ütés éri, azonnal elgörbül a tengelye, brrrrr. De ha jó, akkor kellemes vele repülni. A maximális tolóereje nem elég a függeszkedéshez, valamivel kevesebb, mint az erdeti hajtómű 3 cellás LiPo-val. Viszont utazóban bírja a fullgázt, a motor épp langyos. Ez miatt az utazósebessége nőtt, így a gép jobb indúlatúan, kezesebben, biztonságosabban repíthető.

Az átalakítás mondjuk nem volt annyira egyszerű. Az eredeti áttétel hátfalát leszereltem, levágtam róla a kiálló dolgokat, és rácsavaroztam a csengőmoci alaplapját. A gép orrát persze csonkolni kellett, szomorúan, de megtettem. Elég macerás fixen rögzíteni, igazából ragsztani kéne, de én csak habbal beszorítottam, meg erősen összeszalagoztam….

Azóta tettem bele komolyabb csengőmocit. RCpanda féle, a ha jól emlékszem 18-ast. Azzal sokkal jobb volt. Bár a propeller rögzítése nyűgösebb volt, befogó kellett a motor rövid tengelye miatt, de sokkal magabiztosabban, precízebben működött. Azóta már igaz más gazdánál, de túlélt egy igencsak húzós orral földbemenést is. Természetesen az átépítéskor az eredeti áttételház fenekét ki kellet cserélnem 5-ös fenyőlapra. Legközelebb 3-as rétegeltlemezt használnék….

ismét a Space scooterről

2007.04.15
Összeraktam életem 2. ilyen gépecskéjét.
Motornak 09-es csengőmotort használtam, 15/18A-es szabályzóval. Propellernek 9×7-est választottam. Csodásan repül. A felszálláshoz elég volt a nyomatéka, és meglepően gyors volt. 1300-as 3 cellás lipoval kb 1/2 gázon kényelmesen elrepkedek vele 8-9 percig. Így az akku kb 40%-ig merül le.

Súlya akku nélkül, de kompletten 490g lett.

Nagyon ajánlom mindenkien ezt az összeállítást.

Egy dolgot kell még megtennem, a kormányokat kell vagy zsanérizni, vagy kivágással könnyíteni.

Később…. a csengőmotor helyére tettem egy 65g körüli 1100kv-jű motort, és kiválóan működik.