Modellrepülő súlypontjának beállítása

Egy repülő súlypontját a tervezője állapítja meg. Ez részben számított dolog, de a berepülési tapasztalatok nagyban befolyásolják.

Amikor egy gépet építünk, mielőtt bármit (akku, szervók, szabályzó, vevő) beépítenénk, elhelyezzük azokat a kész sárkányon (pl. ideiglenesen ráragasszuk szalaggal), ahová gondoljuk, és ellenőrizzük, hogy a súlypont nagyjából ott legyen, ahol a tervező meghatározta.

A tényleges súlypontot megkeresni úgy lehet, hogy a két újaddal alátámasztod a szárnyat a törzs mellett, és keresed azt a pontot, ahol a gép vízszintes vezérsíkja vízszintesen áll, ott a súlypont…..

Ha a gép súlypontja a helyén van, akkor összességében legjobb a repkészsége.

Ha a súlypont kicsit inkább előrefelé van, orrnehéz gépről beszélünk. Ha a gép kis mértékben orrnehéz, könnyebb a kezelhetősége, stabilabb a repülése, de romlik sikláskészsége).

Ha a súlypont kicsit hátrább van az elméleti helyénél, farnehéz gépről beszélünk, ekkor romlik kezelhetősége, ideges lesz, billenékeny, és szintén romlik a sikláskészsége.

Örömrepüléshez, gyakran kicsit (0,5-1cm) orrnehézre állítjuk a gépeket, 3D-hez, légiharchoz, gyakran kissé farnehézzé tesszük, hogy a gép fordulékonyabb legyen.

Ha nem tudjuk egy kész gép súlypontjának a helyét, akkor kiinduláshoz gyakran használják az 1/3-os szabályt, mi szerint a törzs tövében, a belépőtől a csűrő végéig lévő húrhossz első harmadánál keresendő.

A súlypont beállításához egy másik módszer azt írja, hogy vigyük fel egy magasságba a gépet, és egyenes repülés közben fordítsuk a hátára. Ha az orra elkezd süllyedni, és a magasságit tolni kell hozzá erősen, hogy vízszintes maradjon, akkor orrnehéz, ha elkezd felfelé emelkedni, akkor farnehéz a gép. Ha szépen vízszintesen megy tovább, vagy egy pici magasságival, akkor jó a beállítás.

Ez az a rövid elmélet megmutatja, hogy a berepülés előtt, hol keressük a súlypont helyét, de a végén az adott pilóta szubjektívan állítja oda, ahol a legjobb neki.