Multimotor (két hajtóműves) ismeretek

2014.04.24.
Tervezek még a nyáron egy kétmotoros gépet megépíteni. Eddig két jelöltem van, vagy a Styroman Bálint féle 

FPV Twister:
vagy Multiplex Twinstar:

Még nem döntöttem el, de addig is….

Bálint volt olyan kedves és elmesélt néhány tudnivalót a két (illetve több) motoros üzemről.

Kell 2 egyforma szabályzó és motor. Ezekre szemben forgó propellereket kell rakni, így nem kell oldalra, csak lefelé elhúzatni őket. A szabályzók vezérlőbemenetét, ha hagyományos analóg BEC van bennük (és ez a gyakoribb), akkor egyszerűen párhuzamosan kell kötni. A vezérlőbemenet közös jelről dolgozik, a kimenő 5V-os stab közül, csak a magasabb feszültségű fog dolgozni, a másik nem, az csak akkor, ha valami okból az első ejti a feszültséget (elromlik, vagy túlterhelődik). De ha valaki akarja, akkor az egyik szabályzónak nem köti be a vezérlő csati piros vezetékét (5V), és akkor az a BEC nem fog dolgozni. A két szabályzó mehet közös akksiról is, vagy külön-külön, de lehetőleg egyforma akksiról is. Ha nincs végletekig lemerítve a repüléskor, akkor nem szokott lenni olyan nagy húzóerő különbség, ami gondot okozna. Azt mondta, hogy arra is volt példa, hogy az egyik motor leállt repülés közben, és persze, hogy húzott a gép, kormánnyal korrigálni kellett, de simán vezethető maradt. Azt mondta, hogy feltűnően stabil és jól vezethető konstrukciót eredményez ez a felállás.