Mini Fun Cube Styromantól

2014.04.15.

Elcsábultam, megrendeltem, megjött….

2014.04.21.Megépítettem, bereppentettem, kiváló, örülök 🙂 /később kiderült túl korán/

Az általam használt konfiguráció /ami egyébként bevált/:
Motor: Turnigy Aerodrive SK3 – 2826-1240kv Brushless Outrunner 45g, 150W, 16A, 1240kv, 2-3s
Szabályzó: Hobbyking SS Series 25-30A ESC 3A BEC
Propeller: TGS Sport 8x4E Precision propeller
Akku: ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 20C 104g
Sárkány: STYROMAN MINI FUN CUBE 1000MM
Szárnyszervók: Turnigy Servo 5.5g/0.9kg/.10sec
Oldalkormányszervo: Turnigy 1800A Servo 8g/1.5kg/.10sec
Magasságiszervó: AMAX G-12AM fém fogaskerekes, 12g.

Komplett készen a repsúly (tehát akksival, futó nélkül): 568g, statikusan teljes gázon a felvett áramerősség 15A felett van picivel, a gép kiemeli magát a kezemből, tehát a húzóerő meghaladja a súlyát.

Építés:
Az összerakás teljesen jól sikerült. Alapvetően követtem Styroman Bálint összeszerelési útmutatóját. Ahol eltértem, hogy a törzsbe, az oldalán kb 3mm méllyen végighasítottam szikével, és a résbe beletuszkoltam 0.8-as szénrudat a teljes hosszába. Utána a résbe végigfolyattam pillanatragasztót (CA). Az alján, meg a vágás résébe, teljes hosszban beragasztottam 3-as szénrudat. Cső jobb lett volna, de ez volt. A ragasztásnál, ahol nagy felületek voltak, ott purexet használtam (főleg a fa alkatrészek beragasztásánál), ahol nem, ott pedig pillanatragasztót. Én Bálinttól „fekete” gépet kértem, mert a fekete hab, bár nehezebb, de kopás és időtállóbb. Nekem jobban bejött. Amit most már másképp csinálnék, hogy a szárnyon a szervók fenn vannak. Ez praktikus, mert a fűtől védve vannak, de nem jó mechanikailag, mert sokkal nehezebben mozgatják a lapokat, mintha alulra lettek volna szerelve, az emelőkkel együtt. Legközelebb azt a megoldást fogom választani. Arra még érdemes figyelni, hogy a rudazatot úgy kell betenni, hogy a szervó teljes kitérése kb max 20mm-es kitérést csináljon a lapokon. Az oldalkormány így kés repülésre nem alkalmas, de a fórumon többen írták, és Bálint is megerősítette, hogy vízszintes repüléskor a koppig húzott oldalkormány olyan hevesen elbillenti a gépet, hogy több méteres zuhanás a vége. Én ezt, ezzel a kitéréssel nem tapasztaltam, viszont a lógás kivitelezéséhez elég volt.

A kormányemelők rögzítésénél próbáltam új módszert. A kapott „fehér” emelőket bemélyítettem a szárnyba, úgy, hogy kb a talpa belesűlyledjen, és pont beleillő metrikus csavarral fogadtam a hátulsó talp részhez. Ekkor még nagyon instabil volt az emelő, kb 20 fokban elhajlott használatkor. Az emelőnél kialakult méllyedést kiöntöttem CA-val, a hátoldalon meg a támasztótalpat folyattam körbe. Mivel a CA jól beszivárgott egész nagy felületen a habba, mintegy megszilárdította azt, ezért az emelők kő keményen, szilárdan rögzültek.
Volt kalandom a fékszárnnyal. Azt tapasztaltam, hogy ha a fékszárny maximálisan ki volt eresztve, akkor ha a távon rángattam a botokat, akkor időnként, mondjuk 10 másodpercenként, a repülő szervói megbolondultak, lefagytak. Mértem a BEC feszültségét, az 5V megvolt. Aztán eszembe jutott, hogy a vevő táp csatijára (6/BAT) tegyek egy Y elágazót, és a szervócsatival párhuzamosan egy 1000uF/16V-os kondenzátort. Azóta minden stabil, ez volt a gond. A szervók áramimpulzusai annyira rángatták az 5V-ot, hogy a vevő időnként resetelt. Ez okozta a galibát.
A szárnyakat én nem a hozzá kapott műanyag csavarokkal rögzítettem, hanem szabvány (vas) 6-os csavarral Nagyon nehéz, legalább 10g plussz, de nem merem a műanyag csavarokat használni, nekem a múltban rendszeresen letört a fejük. Az meg nem túl szerencsés, főleg, ha a levegőben történik. A szárnyat amúgy be fogom ragasztani, mert úgysem veszem le, a vezetékeket sem csináltam meg oldhatóra. Persze zuhanáskor ez hátrány, de legyünk optimisták.
A tűzfalat úgy ragasztottam fel, hogy a törzs kijövő magjából (amit a Bálint mindig benn hagy kedvesen) levágtam az első kb 2 cm-ert, és a korábbi helyére visszaragasztottam purex-xel. Így a tűzfalat az orr teljes felületére tudtam ragasztani. Szokásom szerint a szabályzót kiraktam a propellerszélbe. Ezt jól is tettem, mert a BEC-e így is melegszik kicsit. Legalább biztosan nem hevül túl.
A magasságiba tettem egy fém fogaskerekes szervót. Nem is annyira a fogaskerék miatt, inkább csak azért, mert az egy drágább, remélhetõleg jobb minőségű cucc, talán nem lesz vele gond. A csűrő és farokszervók kábelét toldottam 45cm-rel, a fékszárnyét 25-25cm-rel. A csűrő és fékszárny felosztást 5/4 arányban vágtam el.
A fényképeken látszik a hosszú világos csíkja a CA  száradásának, a gép oldalán, ahol a 0,8-as szénrudakat beragasztottam. A gép kapott a szokványos funkciók melett fékszárnyszervókat is. Mivel a rádióm 6 csatornás, ezért a fékszárnyszervók Y kábellel vannak a 6-os csatornára kötve, a csűrőszervók külön csatornát (1-es, 5-ös) kaptak. Ennél a megoldásnál figyelni kell, hogy a fékszárnyszervók pont egyformán legyenek beépítve, hogy párhuzamossan fussanak. Persze nálam nem teszik, a két szervónál van fél ricninyi eltérés gyárilag. Lehet érdemes lenne máskor előre válogatni két pont egyformát. De végülis addig varjáltam a rudazattal, amíg nincs számottevő eltérés
Futót, szokásomhoz híven, most sem tettem a gépre. Az általam használt reptér talaja ezt nem teszi lehetővé. Nomeg mondják, nagyon komoly a légellenállása, sokban befolyásolja a gép repülési tulajdonságait. Az orrfutó rögzítési pontját beragasztottam. A későbbiekben, ha úgy hozza a sors, rárakható. A farokfutót nem tettem fel, mert így is nagyon határán van a gép a farnehézségnek. Izmozni kellett (illetve a motort 8g-os kb 4mm-es távtartóval előrehozni), hogy a súlypont jó helyen legyen.
Az összeszerelésénél vigyázni kell, mert a gép könnyen lesz farnehéz, amit nehéz korrigálni. Ezért a motort kb 8g-nyi távtartóval szereltem fel a tűzfalra. Így jó a súlypont. Igazából, elviselne egy 55g-os motort is. Mondjuk, ha 12g-os fémkerekes szevó helyett „szabvány” 9g-ost használok, lehet még a 45g-os motor is sok lenne. Persze futóművet én nem tettem rá, szóval nem tudom, mi lenne azzal a helyzet. 

A motor le és jobbrahuzatást így oldottam meg: : a motor rögzítőkeresztjét X alakban felfúrtam, szemből nézve a jobb felső furat alá 4db 3-as alátét, a bal alsó alatt nincs alátét, a másik kettő alá pedig 2-2 alátét.

A használt hajtáslánc előzetes szimulációja:

berepülés:
A gép nagyon kellemesen repül. Pontosan, precízen hajtja végre a figurákat, nem hajlamos a kibillenésekre. Háton is szépen, stabilan repül. A kitéréseket kb 15mm-ben határoltam, tökéletes. A fékszárnnyal az a tapasztalatom, hogy ha kb 5-8mm-ert billentem le, akkor a gép megtorpan, kicsit megemeli az orrát, lelassul, és visszaáll tökéletes siklásba, kellemes. Ha jobban lebillentem (kb 12-15mm), akkor erőteljesen emeli az orrát, kézzel nem nagyon tudom vezetni. Majd be kell állítanom  rádióban a magassági mixet, de erre eddig nem volt időm, majd úgy is kipróbálom. Fékszárny nélkül relatív gyorsan siklik, jót tesz neki, hogy lassul leszállásnál.

2016.

Fékszárny…… nem volt sok értelme, csak kiszámíthatatlanná tette a reptét. Átalakítottam, hogy jobban kiemeljen, de akkor meg nagy lett a rés, megijedtem a flattertől, meg az átszívástól. Úgyhogy már egy ideje azon dolgozom, hogy eltüntessem a nyomát. Kérdezz meg másokat, de nekem az a véleményem, hogy teljesen hasztalan dolog (ebben a gépben, ebben a felállásban). 

A réseket epp-vel és habosodó ragasztóval kitöltöttem,….
….majd nagyjából, ügyelve a felület sértetlenségére szintbe csiszoltam.
Festve szerintem, elég szép is lett.

Visszaépítettem a fékszárnyakat. Elég jól sikerült. Csak most meg az lett a baja, hogy kicsik lettek a csűrőfelületek és ez miatt kis sebességnél nagyon lassan fordult. És úgy tűnik, erre nem voltam felkészülve, szóval teljes sebességgel földbe vezettem a kicsikét. Majdnem merőlegesen, bumm.

A konstrukciót minősíti, hogy ha kedvem és elszántságom lett volna, símán újra lehetett volna építeni, mert elég nagy, és nem deformálódó darabokra tört az orra…..
….és a szárnya. De úgy döntöttem, ezt már nem teszem meg. Béke poraira. Nagy tanulság, hogy ívelő nem kell, és a csűrőt meg kell hagyni a teljes hosszában.

És nekem tanulság, hogy a középszárnyas műrepülőkhöz vagyok szokva, a fürgébben irányt váltó gépekhez, ő kicsit lassabb volt 🙂

jut eszembe, ha műanyag csavarral használod, akkor ne tárold meghúzva, és minden reptetés előtt ellenőrizd, mert az állandó feszültségtől hamar leválik a fejük….. Én ezért használok, közönséges acél csavarokat 🙂