800-as EXTRA styromantól

2020.

Így 8 év távlatából visszatekintve jó választás volt a gép. Bár, már ennyi évvel idősebben, jó eséllyel nem állnék neki ezzel a technológiával, ennyi kézi munkával repülőt építeni, túl nagy munka, de a gép nagyon jól sikerült. Sok évig volt a legtöbbet használt gépem. A fekete hab is bevált, ennyi idő múlva érzem kicsit merevebbnek, de azért használható. A Styroman féle fehér habok már rég elporladtak ennyi idő után. A gép kezes, jól vezethető, bár egyáltalán nem segít, pontosan teszi azt, amit a bot kér. Elég masszív, kevéssé sérülékeny, jó, praktikus db.

2012. július 28.

Telt múlt az idő, és rájöttem, hogy az 1000-es extra mellé nehezen fér be a kislányunk a kocsiba. Így úgy gondoltam ismét építek egy 800-as styroman extrát. Azonban most kicsit izmosabb konfigurációt gondoltam, és a kopásállósága miatt a fekete epp habra esett a választásom.

A konfig:

motor: KD A22-15M Brushless Outrunner Motor (67g), okozott sajna kellemetlen meglepetést. Ezt a motor 4 gépemben is használom teljes megelégedettséggel. Azonban most beleszaladtam egy gyárilag hibás példányba. A fenekén a furatokban nem állnak meg a 2-es csavarok, amivel a propeller agyat kéne rögzíteni. Szerencsémre volt itthon tartalék motor (ugyanilyen), az tökéletes, de a hibással, sem adom fel, megpróbálom felfúrni 2.5mm-esre az érintett furatokat. Időközben meg is csináltam, sikerült, minden rendben van vele.
szabályzó: TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
szervók: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo, eddig jól bevált ez a típus. Most rosszak a tapasztalataim. 7 db vadi új példány is volt itthon, és ebből alig tudtam 4 elfogadhatót kiválogatni. Zizeregnek erősen, nem tűnnek korrektnek.
propeller: TGS Sport 9×4.7E Precision propeller, próbáltam 10×5-öt, 9×6-ot, de ez vált be legjobban. A többivel nagyon melegedett a motor.
akku: ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 20C és még ami van hasonló méretben….

A gép súllya akku nélkül: 430g, ebből következően a felszállósúllya 550g körül van.

Szépen, jól repül, rendben van. Egy gond van vele, hogy a szárnybe felülre elfelejtettem szenet rakni. Így repülés közben hajlik kicsit. Utólag raktam bele, így nagyon stabil. A súlya 455g lett akku nélkül.

Ez így nemkicsit masszív, berepülés után írom a tapasztalatokat.

Ide felrakom a gép styroman féle összerakási (összeszerelési) útmutatóját.

2012.08.02.
Végre sikerült megreptetnem ideálias körülmények között. Nagyon jó! Szépen stabilan, könnyedén repül. Minden rendben van vele. 5 perc alatt 800-1000mAh-t repültem ki az akksikból. Végülis a 8×4-es propeller mellett kötöttem ki, mert a 9×4.7-tel a motor még mindig kicsit melegedett.

Régi mániám, hogy a szabályzót kiteszem a propellerszélbe. Így nem melegszik kicsit sem.
A csűrőszervókat én mindig felülre teszem, mert így védve vannak a hasraszállás okozta veszélyektől. Ebben a repülőben nem sűllyesztettem el teljesen, mert úgy ítéltem meg, nagyon elgyengülne ott a szárny. Ezért kb 3mm-ert kiáll a szárny síkjából. Teljesen rendben van, semmi gondot sem okozott.
A kormányemelőket átmenő csavarral, majd pillanatragasztóval rögzítettem.
Nagyon fontos, hogy a szárnyba alulra és felülre is kell szén. Másik megoldás, hogy ha 6-os szén csövet használunk, abból elég csak alulra. A törzsbe 3 szén szál is van. Alul egy és oldalt 1-1 db. Az összeszerelési útmutató nem ajánlja, de szerintem kell. A törzs így lesz kellően merev.
A vízszintes vezérsíkba kell egy U alakra hajlított merevítő, azt én fém huzalból csináltam (vastag tolórúd)
A vízszintes vezérsíkot is kicsit átalakítottam. Az eredeti állapot szerint a mozgó felület végén van egy ellentétesen mozgó felület, ami nekem gyakran letört leszállásnál. Ezért visszaalakítottam hagyományos megoldásúvá.

2012.08.29.
Azóta a gép csak repül és repül. Nagyon jól sikerült. Könnyedén, fürgén száll, jól kezelhető, és kellően zömök, strapabíró. Egyszóval tökéletesen meg vagyok vele elégedve.

El is felejtettem írni, hogy az oldalkormányt tartó, a törzsre ragasztandó fület, a készítéskor 0.5-ös acél (szénszál) tolórúd darabokkal összetűztem a törzzsel, és az oldalkormányba szénszál merevítést sűllyesztettem.

kb. 2008, korábbi tapasztalatok:

Ez teljesen EPP gép, 800mm-es fesztávval. Nagyon jó sikerült db. Igényesen, szépen van kivágva.
A gyári leíráshoz képest 3 ponton módosítottam. Egyrészről az oldalkormányt tartó, a törzsre ragasztandó fület 0.5-ös acél tolórúd darabokkal összetűztem a törzzsel, a szárnyban nem csak az előírt erősítést tettem, hanem a csűrőlapok előtt hátul is összefogtam a szárnyat. Ez kell. Megmutatta egy esés…. Harmadrészt a törzsbe, a magasságiba több helyen belvágtam és ragasztottam 0.5-ös tolórudat.

Amúgy nagyon bevált a gépecske. Jól vezethető örömrepülő. Ami nagy erénye, hogy elég kifejezett szélben is jól repülhető. Konkrétan hajat tépő szélben is…..

E korábbi verzió motorja jóval gyengébb volt, de jó repülő volt, használtam pár évig. A végét talán az anyag elporladása jelentette, de ebben már nem vagyok biztos.