Magyarországon a legismertebb és a legelterjedtebb a MODE 2 karkiosztás.
Bal kar ↕ : Gáz A motor vezérlésére használatos. A kar felfelé = nagyobb motorteljesítmény, kar lennt, motor áll. | |
Bal kar ↔ : Oldalkormány A repülõgép függőleges vezérsíkjának vezérlése. Jobbra kitérítve az oldalkormány jobbra tér ki, így a gép orra is jobbra tart (balra – fordítva). Speciális esetben van használva. A repülő elsődleges irányítására nem ezt használjuk, kezdőként nincs rá szükség. | |
Jobb kar ↕ : Magassági-kormány A kar felfelé nyomására a gép süllyedni, míg a kar meghúzására a gép emelkedni kezd. | |
Jobb kar ↔ : Csűrők A gép hossztengely körüli elforgatására szolgál. Jobbra kitérítve a kart, a jobboldali csűrőkormány felfelé, míg a bal lefelé mozdul el, így a gép jobbra bedől, amitől jobbra elfordul (és fordítva). Ez szolgálja elsődlegesen a fordulást, ezt kell elsődlegesen használni. Figyeljük meg, hogy ennek a botnak hatására, a gép bedől, és a dőlés mértékével arányos ívben fordul. Azaz, ha már bedőlt, a boton korrigálni kell, mert különben tovább fordul és orsózni kezd. Ami már nem szolgálja az egyszerű kanyarodást. |
Az alábbi képen a MODE 2 mellett a többi (itthon nem annyira elterjedt)
üzemmód magyarázó ábrája is látható:
Elevator | = | Magassági |
Rudder | = | Oldalkormány |
Throttle | = | Gáz |
Aileron | = | Csûrõ |
A szokványos üzem módban (Mode 2) a CH (csatornák) kiosztása :
1 CH | Csűrő lapok a szárnyon |
2 CH | farok szárny magassági irányító lap |
3 CH | Motor (fordulatszám) szabályzás |
4 CH | farok szárny oldal kormány |
5 CH /v. 6CH/ | Ha a csűrő szervókat a rádió külön csatornán képes kezelni, akkor azt a rádiótól függő csatornán teszi. |