Junior Fly 25, azaz egy kezdő RC pilóta botladozásai

Bevezetés

Ezen a lapon az első repülőm kalandjai vanak leírva és bemutatva. Vannak fotók, és a lap alján pár Quicktime formátumu videofelvétel, ahol látható és hallható a kis gép néhány repülése, lezuhanása, és leszállása.

A kis aranyos 2005. március 14.

Kerestem egy komplett, a lehetőségekhez mérten strapabíró, elérhető árú modellt. Íme, az eredmény, a Junior Fly 25.

Az első reptetés! 2005. március 15.

Teljes izgalmi állapot, a börgöndi reptér hóolvadás áztatta gyepén, nomeg a szép síma beton bevezető útján.
A gépen már látható, az első lezuhanás okozta kisebb sérülés. Aztán később, még lett rajta több is. Mostanában, tkp csoda hogy még repképes, de erről majd később bővebben.

Leszállás egy akácbozót csúcsán. Tanulság, látótávolságban ne legyen semmi terepakadály :).

Az első valamire való, tehát 3 másodpercnél hosszabb repülésemen, annyira rákoncentráltam a gépre, hogy nem tünt fel, hogy jön egy akácos. Az eredmény a képen látható

Amint próbálom visszaszerezni a gépet

No, amikor észrevettem, mi történt, kicsit megálltam elmélkedni. Aztán hosszas munkával bekűzdöttem a bozótba, és próbáltam visszanyerni a gépet. Sikerült 🙂 újjjé….

A második reptetés 2005. március 17.

Mivel, az előző repüléskor kiderült, hogy felesleges a gépnek beton felszállópálya, ezért a 105-ös skodámat tiszteletbeli terepjárónak neveztük ki, és kerestünk egy megfelelően nagy, és elhagyatott füves területet. Meg is találtuk, Csala mellet, az úttól 2-3 bozótosnyira, az árkon és a sáron túl, a temetődomb mögött.

A propeller eszi a szárnyat.

Ahányszor a gép lezuhan, a szárny belóg a propeller útjába, veszít anyagából 🙁

A megpróbáltatások nyomai

A szárnyon látszik, hogy már túlélt pár dolgot. Eddig kb 15-20 percet töltött a levegőben, és kb 8- 10-szer zuhant le. Hm, ahhoz képest jól bírja. Strapabíró darab.

Az oldószer nyomai

Az első napon, az egyik zuhanásnál, kicsit meglötyögősödtek a hátsó vezérsíkok. Gondoltam, apróság, megragasztom. Csak mondjuk nem oldószeres ragasztóval kellett volna. Így a 2-3mm-es rések 2-3 centiméteresre nőtek. Kicsit meglepődtem. Aztán kevertem műgyantát, és pótoltam az anyagot. Közben jött rám a frász, hogy vajon jól pozícionálom-e a szárnyakat. Most kiderült, jól :). Nagy volt az öröm.

Valami gond volt az akku körül. 2005. március 20. Ma is voltam reptetni. Teljes szélcsend volt, kb 10-15 fok. Nagyon jól sikerült minden, csak valami ok miatt, kb 1/3-át bírta az akku, ahhoz képest, amit az előző két reptetésen megszoktam. Nem tudom mi lehetett az oka. Valszleg, túl keveset töltöttem. A doksiban az áll, hogy max 4 órát szabad tölteni. Most én töltöttem addig, amíg az akkuk felforrósodtak. Ez 3,5 óra volt, ami a matek szerint elég kellett volna legyen, hát a jelek szerint nem volt az. Repültem egy szépet, kb 2-3 percet, aztán leszálltam. Sikerült, újjé. De többet nem tudtam elstartolni, mert nem húzott annyira a motor, hogy a levegőbe tartsa magát a gép. Hát, ennyi volt? Néztünk egymásra. Igen, ma ennyi volt…
El is határoztam, venni kell még 2-3 akkucsomagot, hogí lehessen terepen cserélni.

Az akku teljesen megadta magát, ráadásul… 2005. március 23. Ez volt az eddigi legszomorúbb repülés! Fel sem tudott szállni a gép. Egyszerűen nem húz a motor, és ha a szervók működnek, akkor hallhatóan halkul a motor. Minden jel arra mutat, hogy az akksi belső ellenállása túl nagy. De mi okozhatja? Hisz tegnap este töltöttem, a leírásnak megfelelően 4 órán át. Hát ez gond, erre nem számoltam.

Ráadásul a magassági szervóm is kattogni kezdett, hogy mi a fene lehet ez….

Sok meló…. 2005. március 25.
No, vettem új szervót, meg csatikat az aaa méretű akkuból csinált packhoz. beszereltem mindezeket, és várom a szép időt….
Az otthoni tesztelésnél kiderült, a gyári akkupakk és a fesszabályzó csatija totál bizonytalan. Érintkezési hibás erősen. Ez okozhatott töltési, nomeg teljesítmény leadási hibákat egyaránt. Mivel tegnap vettem ilyen csatikat, örültem, egészen addig, amíg az új csatik is el nem kezdtek hibázni azonnal. No, akkor változtatni kell, úgy gondoltam, ami a PC-kben bevált, talán itt is. A csatikat kicseréltem olyanra, mint ami a vinyókban van, mint tápcsati. Így legalább nem egyetlen, hanem mindjárt dupla kontaktus van, mindkét polaritáson. No, majd kiderül, hogy bírják a strapát.

Újabb reptetés, újabb gondok…

A dolog úgy kezdődött, hogy teljes gáz, feleségem eldobta a gépet, indult, majd felhúztam a magassági kormányt, ahogy kell. Erre a gép teljes gázzal földnek ment rögtön. Megnéztem, mi a gond, kiderült, hogy az új szervó pont ellentétesen működik, mint a régi (?), ezért amikor felfelé húztam a kormányt, valójában lefelé ment.
No, szervókar fordítás, óráscsavarhúzó nélkül…, éljen a svájcibicska :). Utána repült :). Teljesen újszerű élmény 🙂 És az érdekes az, hogy a régi akksikkal ment, igaz talán kevesebbet, mint eleinte…. Utána betettem az új 7 db aaa akksiból csinált packot. Teljes csőd. Annyival nagyobb a belső ellenállása az eredeti akksiknál, hogy működés közben a szabályzó azt hiszi, hogy kimerült, és kb 10 sec után leállítja a tolómotort. Gáz.

Repülés, újjééééé!!!! 2005. április 1.
Kiderült, hogy az akksi egyik cellája rossz. Ezzel nemhogy nem ad le teljesítményt, hanem még a többi áramát is részben elnyeli. Kivettem a hibás cellát. Most próbáltam 6 cellával a gépet. Repült, remekül, nagyon! Szuper! Sajna még nem jöttek meg a tartalék cellák, de majd…..

Újabb repülés, és törés… 2005. április 3.
No, repült szépen, mígnem belekeveredtem az irányba, rossz felé húztam, és irány a föld. Ekkorát még nem eset… le is tört a függőleges vezérsík….

Már meg is javítottam! 2005. április 4.
Már meg is javítottam. Remélem holnap ki tudom próbálni 🙂

Kipróbáltam, repültem, eltörtem 2005. április 5.
No, kipróbáltam, repült nagyon! Mondjuk most már utólag tudom, valószínűleg súlypont problémái voltak eredendően a gépnek. Gyakorlatilag képtelen volt siklani, bármilyen kormánymozdulatra meredeken felkapta az órrát, ettől sebességet vesztett, és átesett. Akkor tudtam vele repülni, amikor ezt bírtam ellensúlyozni. Nehéz ügy. Mindezt megerősíti, hogy azóta repültem az FMS-en, hasonló géppel, és az egészen másképp viselkedett. Szóval, a lényeg, nem tudtam eléggé kontroll alatt tartani, nagyon eltávolodott tőlem, és fának ment, teljes sebességgel. Halott. Szerencsére sikerült ledobálni az ágak közül, így a szervók, vevő, cuccos sértetlen. A gép elvileg javítható, gyakorlatilag úgy döntöttem nem dolgozom többet vele, kivárok egy Badiust. Most ez van, várok.

No, megvan az új gép 2005. április 20.
Megvettem! Bár kicsit drágább, de végülis, nam a Badius, hanem az Easy Star mellett döntöttem. Még nincs összerakva, utána kiderül, hogy jól-e :).

Nagyon utálok repcsit építeni…. 2005. május 3.
Amikor kibontottam kicsit meglepődtem, lényegesen több vele a meló, mint gondoltam volna. Mindegy, most már megcsináltam, kész.
Ha majd repül, meglátjuk megérte-e.

Tanulságok:

Ha valaki kezdő, és nincs szakavatott segítsége, érdemes komplett kész, szervózott, rádiózott gépet vennie, hogy lássa, hogy van-ez. Az alapvető dolgoknak utána kell nézni, súlypont, hajtások, csatornák, ilyesmi. Megéri előtte szimulátorozni, hogy megismerje a gép mozgását, és a botok kezelését. Nagyon nem mindegy, milyen viselkedésű, típusú géppel kezd. Nem szabad megijedni a kudarctól, ez ilyen. De majd belejön.

A sikeres repülés, és egyéb mozik

A repülés előkészületei, 13,8MB
Egy nagyon szép repülés, egy szép lezuhanással a végén, 21,6MB
Egy szép repülés, egy nagyon szép leszállással a végén, 18,6MB
A mező, ahol repülünk 10,7MB