Az RC Modell repülő kiválasztása

Nyilván a repülő kiválasztás első számú szempontja, a pilóta tudása. Hogy milyen repülőt képes irányítani. A második, az igénye, hogy milyen stílust szeret, pl.: vitorlázó, műrepülő, 3D vagy sebességi /ilyenem még nem volt, de tervben van/. ezek után jönnek a praktikus szempontok. Pl.:

Mekkora repülőt tudunk/akarunk szállítani, tárolni?

A kocsiban nekem a hátsó ülésen a 80-90cm-es gépek férnek el kényelmesen. Még 1m-ig lehet erőltetni, azonban ez felett már problémás a dolog. Szállításkor soha sem szoktam kivenni a szárnyakat, mert főleg hab gépeim vannak annak meg vagy nem is lehet, vagy relatív hamar kikopik és sérül. Ehhez a témához tartozik, hogy minél nagyobb egy gép, annál természetesebben viselkedik. Ezen szempont szerint is valahol 80cm körül van a határ, attól lehet gondolkodni, esetemben 1m-ig. /zárójelben említem meg, hogy volt egy 60cm-es gépem, ami megfelelő sebesség mellett tökéletesen szépen, „nagy repülősen” repült/

Mekkora és milyen akkumulátorparkot akarunk/tudunk tartani?

A 80-90cm-es gépekhez 1000-1300mAh/3s akksik kellenek. Az 1m környékiekhez már inkább 2200mAh/es való. Mivel a mezőre ki kell vinni 10-15 (nagyjából egyforma méretű) akksit, ahhoz hogy az ember jól kirepülhesse magát, ezért a pénztárcánk dönti el, hogy hány féle akkuból tudunk üzemben tartani 10-15db-ot. Ráadásul az akksik öregednek, kb 3-4 évente az egész parkot ki kell cserélni. Erre is gondolni kell.

Milyen stílusban szeretünk repülni?

A vitrolázás egy nagyon nyugis dolog, a repcsi felmegy (valahogy :)), az kb 1-2 perc, aztán lejön 10-30 perc, vagy termikelés esetén, akár órák alatt. Nekem ez nem pálya, ez uncsi. Persze van aki ezt szereti. Én műrepülőket hajtok, kb 3-5 perc repülés, leszállás, akkucsere, majd ismét…. mindez 10-15 alkalommal alkalmanként.

Milyen anyaghoz ragaszkodunk?

A klasszikus repülő, fa (balsa) szerkezetből és valamilyen fedő fóliából áll. Ez jó dolog. Tartós, erős, megbízható szerkezet. Két hátránya van, nagyon időigényes megépítése (akinek ennyi türelme van hozzá, az általában építeni szeret nem repülni :)) és merev, nagyon merev, azaz rosszul bírja zökkenőkkel tarkított leszállásokat. Viszont tartós, sok évig hűen szolgálja a gazdáját (ha nem volt zökkenő). Vannak a (kisipari módszerrel) vágott habok. Ezek olcsók, jól bírják a zökkenőket, ügyes megépítéssel erősek is, azonban még elég sokat lehet bíbelődni az építésükkel, és pár év (4-6) után gyakran elkezdenek morzsolódni, így megsemmisülnek. Nekem legjobban a gyári, formába fújt habok gépek jöttek be, gyorsan el is készülnek, és az eddigiek legalábbis tartósak voltak Van 10 év feletti tökéletes gépem is.