Easy Star /Multiplex/

2011. november…..

Kb a klasszikus megoldás súlyát képviselő modern változat paraméterei:

Akksi: 2200/3s/20C (180g)
Motor: 
50g 2200kv, HK-n vagy az ebayon is érdemes kutakodni. Még motor-szabályzó-propeller-szervó combót is lehet találni, meglepően olcsón.
Szabályzó: 18(20)A 3s
propeller: a gyári tökéletes ebben a konfigban (vigyázni kell, hogy a propellerek nem megfordíthatók, mindig a tervezett forgásirányban kell felszerelni).
Szervó: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
ne feledkezzünk el az akku csatijához illő csatlakozó rendeléséről a szabályzóra.

Motornak valami ilyesmit kell keresni:

www.ebay.com


Outrunner motor beépítés
: Mivel az ES eredendően inrunner motorhoz van tervezve, egy kicsit improvizálni kell. Én úgy tervezem, hogy kifaragok habot, amivel kitöltöm az inrunner motor helyét, beragasztom, majd a motortartóra ragasztok egy tűzfalat, és arra fogatom be a motort. No, amint kész, rakok fel pár fotót.

Addig is a hajtás:

2011.03.13.
Elkészült a kicsike.

Easy Star I. brushless motorral, nagyjából a gyári súllyal

Nagyon egyszerűen igyekeztem megcsinálni. A törzs feleket purexxel ragasztottam össze, elég masszívan, minden olyan felületet bekentem, ahol érintkeznek. Sajnos ez a késői ES I. már nem olyan precíz szép munka, mint a régebbiek (kék szárnyú, eredeti), ezért a farok összerakásánál volt kalandom. Több helyen kellett sorjáznom, és még így is előfordult, hogy nem figyeltem oda, és nem raktam pontosan a helyére a vízszintest, egy megmaradt sorja miatt. Szerencsére a síkja megmaradt, így baj nem történt, szépen repül. Szárnyra alul felül a szénrúd vonalában üvegszövetes széles ragasztószalagot ragasztottam. A képen nem látszik, mert fehér. A képen látható csíkok egyrészről láthatósági dekorációk, másrészről pedig a szénrúd végénél fogják közre a szárnyat minden eshetőségre.
A gyári motor helye kitöltve EPP-vel, rétegelt tűzfal felragasztva

A gyári motor helyét teljesen kitöltöttem EPP-vel, amit jó bőséges purex adaggal rögzítettem. Így kialakult egy gyakorlatilag sima felületem, amire már tudtam ragasztani egy rétegelt lemez tűzfalat, amire pont ráfért a kiválasztott 50g-os motor. Ezen megoldás előnye, hogy a motor ágya, a habgéphez mérten kő kemény, iszonyat szilárd lett. A gyári ES megoldásnak az egy nagyon gyenge pontja volt. Propellernek jól bevált a gyárilag vele adott légcsavar, természetesen a gyári agy nélkül. A motorhoz adott agyra kellett egy 3mm-es zsugorcső darabot rámelegítenem, így a tengely átmérője hízott annyit, hogy lötyögés nélkül ráment a propeller.

A felszállósúlyom (akkuval tehát) 715g lett, a gyári 680g-os ajánlással szemben, a súlypontom 6.5cm-re adódott.

2012. 03.13. Az első tapasztalatok szerint a hajtás ereje bőséges. A továbbiakról orkán okán nem tudok beszámolni, amint lehet leírom.
2012.03.16. Ma ismét repült az ES. Sajna ma is viharos szél volt, így nem tudtam teljes körűen kiismerni a viselkedését. Ami most is látszik, hogy sokkal barátságosabban viselkedik, mint az Easy Glider. Gázadásra alig emeli az orrát, szépen vezethető marad. Ha bármerre kibillenik a siklásból, akkor magától nagyon hamar visszatér belé. Az oldalkormány hatásossága tényleg nem egetverő, de végülis előbb – utóbb befordult mindig. Jó lesz így, elvégre nem egy 3D-s műrepülő, hanem egy vitorlázó, annak viszont meglepően jól mutatkozott be, kb 6 perc motoridővel fenn volt a gép majdnem 20 percet, és 800mAh ment vissza az akkuba utána. Igaz, úgy gondolom, volt termik is, ami segített, de így is szép teljesítmény. A hajtás nagyon jól vizsgázott. A gép kb 60%-os gázon szépen emelkedik, teljes gázon meg kifejezetten fürge.

A berepülési video kicsit megvágva:


2012.05.11. Végre sikerült szép időben egy nagyot repülnöm vele. 20 perc repülés után 1000mAh ment vissza az akksiba, termik segítsége nélkül.

Egy magasság logger is került be a gépbe. Íme az eredmény

Szépen látszik, hogy a felszállás után kitrimmeltem a magassági kormányt. Majd 3 perc motorüzemmel 522m magasra jutottam. Innen kb 9 perc alatt 200m körülig süllyedt a gép, majd miután a család, már sietett volna, gyorsan lehoztam. Mindezekután kb 1000mAh ment vissza az akksiba.

2005. május, az első verzió 🙂

Ezen a lapon a kedvenc repülőm kalandjai vanak leírva és bemutatva. Vannak fotók, és a lap alján pár Quicktime formátumu videofelvétel, ahol látható és hallható a kis gép néhány repülése, leszállása.

Az első repülés tapasztalatai

Jól repül, nagyon jó. Kicsit kevesellem a motor tolóerejét, de ez van. Nekem 7 cellás 1050mAh-s NiMh akkukkal kb 8 perc volt a repülési idő full gázon.

Ami gond volt:

  1. a szárny a repülés közben hajlamos a szétcsúszásra. Ki kell találni valami szellemes módot, hogy megakadályozzam (pici mágneseket bele, az összehúzza /2020/).
  2. a gép orrészét, a pilótafülke végéig meg kell erősíteni műgyantával, és szövettel. Így nagyon sérülékeny. Szerintem símán elbírja a plusz súlyt, és még az egyensúlyának is jót tesz (felesleges, ha az ember megtanulni repülni, nem zuhan rendszeresen, akkor nincs vele baj /2020/).

Az összeszerelés

Az alábbiakban 2 tapasztalt kolléga összeszerelési módszerét teszem közzé:

Mabor /forum.rcmodell.hu/:
A szabályozót a motor közvetlen közelében bevésem a törzsbe és kétoldalas tapadóvat rögzítem. A motort szűröm!
A vezetékeket meghosszabbítva előre-viszem a tágas előtérbe.
A törzset a hátulsó 20 cm -en szigorúan összeragasztom!!! Epoxival!!!/ A fényes felületet meg kell csiszolni./
Ez fontos a vezérsíkok biztonságos rögzítése miatt is.
Az ettől előbbre eső törzsrészt az Origóban kapható üvegszál-erősítésű celluxxal rögzítem /nekem a celluxxal rossz tapasztalataim vannak; újkorában jó, de kb 1 év után rondán lepöndörödik, és csúnya ragasztómaradványokat hagy a habon; szerintem kerülendö; jó minőségű szürke szélessszalag nekem jobban bírja az idő folyását (szerk)/ , ami bika erős. A motort is kétoldalas tapadóvat teszem a helyére, meg sem tud mozdulni. Szükség esetén pedig széthajtható!!! Ezután még a dekoráció is rögzít.
A törzs alján, egy 5cm széles diagonál erősítésű cellux- csik megy a hátsó harmadig, / alatta műanyagcsőben az antenna. /

A súlypontot az akkutól függően ólommal korrigálom. /5-6 cm a belépőtől./

Force /forum.rcmodell.hu/:
Ragaszd össze a törzset teljesen,egyedül a motorágy tetjét ne!
A motort 2 oldalas ragszalggal(0.5-1mm-es 2oldalas szalag) rögzítsd a motorágyban,majd a motorágy tetejét(amit ugye nem ragasztunk össze ragasztóval) pedig üvegszál erősítéső ragasztószalaggal! Ha mindent jó csináltál akkor a motor fixen a helyén van,ugyanakkor ha vmi hiba van akkor könnyedén ki lehet szerelni!
Minden más dolgot amit beleteszel a modellbe,a gyári nyílásokon át el tudod érni!
A tolórudak csöveit, cyanoacrylate ragasztóval rögzítsd pontonként!
A kabintető füleit is cyanoacrylate ragaszóval!
A törzset , vezérsíkokat Purex-al(vékonyan kend meg mert a purex eléggé megdagad a száradás alatt)!
A kormányemelőket is purex-al ragaszd!
A két szárnyfelet,vagy kétoldalas szalaggal, vagy 2-2 db kicsi de erős mágnessel a két szárnyfélben fogasd össze a törzsben,semmiképp se ragaszd össze,mert ezekkel a megoldásokkal is stabilan a helyén marad,s ha vmi van akkor ez is szétszedhető plussz szállítani is könnyebb!
A súlypont beállítására öntapadós alufelnisúlyokat használj(gumisnál lehet kapni)a modell orrába belülről is fel tudod ragasztani nagyon jól ragad,s nem csúfítja el a modellt kívülről!
Az akkunak keményebb szivacsból készíts egy fészket,ami jól a helyén tartja!
Mabor kolléga már kitapasztalta, a helyes súlypont a belépőéltől : 50mm!!! Igy sokkal szebben repül mint a gyárilag ajánlott súlyponttal!
A kormánykitérések: magassági 5-7mm +/-,az oldalkormány 15-21 mm +/- !
A tolórudak kormányfelületekhez való bekötésénél az inbuszcsavaroknál használj csavarrögzítőt,hogy ki ne lazuljanak a levegőben, de vigyázz hogy csak a csavarokat rögzítsd, a bekötés tudjon a tolórúdhoz alkalmazkodva csuklani a kormányemelőkben, majd úgyis látod hogy mire értem!
A légcsavart lecserélheted 1 jobbra: Graupner CamProp 5.5×4.3-as ra!
kell hosszá egy motortengelyre feltehető átalakító agy!
Mielőtt a törzset összeragasztod,ne felejtsd el beletenni a motorhoz vezető kábelt,mert utána már macerás nagyon! A motorra ne felejts kondikat forrasztani a fórumban fentebb leírt módon!
Én így raktam össze az Easy Star-omat!

Én:

Purex helyett epoxyt használtam, azt jobban szeretem, bővebben alább….

Néhány későbbi tapasztalat

  1. A szárny szétcsúszását nagyszerűen megakadályozza egy pár a CDROM fejmozgató mechanizmusából kinyert mágnes és 3-as anya beragasztva.
  2. A kabin üvegszövet-epoxy süvegezése bevált. Egész durva földnekmenéseket is kibírt sérülés nélkül. Sőt igazából az egész törzsön végigvezettem, igaz ott már nem egész felületen ezt az erősítést.
  3. A szárnytövet, ahol kibújik a törzsből, körben megerősítettem üvegszövetes gyantával, és alul és felül végigvezettem egy-egy megerősítés csíkot.
  4. A vezérsíkokat mozgató tolórudak a vezérsíkokhoz rögzítésének gyári megoldása nem tetszett. Egy pici anya kioldódik, és vége elment a kormányzás. Ezért én azt találtam ki, hogy magát a tolórudat meghajtom megfelelő módon, és kész. Ezzel lötyögésmentesen és kilazulásmentesen sikerült megoldanom a csatlakozást.

+1. Ha valaki a fényképeimen felbúzdulva nekiáll epoxyval, üvegszövettel erősíteni, rendkívül vigyázzon arra, hogy a gép súlypontja nehogy hátratolódjon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a súlypont mögött (faroknál, motorágynál) csak nagyon finoman szabad plusz anyagot felvinni, az orránál lehet bővebben. Ekkor fel kell készülni arra, hoyg a gép vitorlázóból kicsit átalakul egy motoros, rendkívül kezes repcsivé. De teljesen kezdőknek megéri, mert kevésbé törik.

A motorágy és a propeller

  1. A motorágy megerősítés szintén szükséges volt, és bevállt. Annyiból nem volt jó konstrukció, hogy maradt egy olyan kb 1cm-es rész a tövénél, ahová nem került üvegszövet (ez a képen sajna nem látszik, a szárny előtt, az orfelé van). Mondanom se kell, egy csúnya zuhanásnál ott tört el. Szóval vigyzni kell, nem maradjanak ki felületek.
  2. A motor tolóerejével baj volt. Kiderült azért, mert a propeller agyat nem fordítottam meg. Így a propeller „fordítva” forgott. Ezzel azt értem el, hogy azonos áramfelvétel mellett kb 1/3-a a tolóereje, mint normális üzemben. Erre borzasztóan ügyelni kell. A propeller akkor jó, ha a tollán lévő apró betük arra nézne, amerre az tolja a levegőt. Természetesen akkor sem lesz egy műrepülő, de úgy már kellemesen el lehet vele repkedni.

FONTOS!
A epoxys megerősítésekkel NAGYON csínján kell bánni! Könnyen el lehet szállni a súllyal! És még könnyebben a súlyponttal! Szóval csak nagyon finoman!

Az ES lényege, hogy örömrepülő. Felküldöd és fennmarad. Vitorlázik, repülget, fennmarad. Ja aztán majd le is jön valamikor, kb magától…

Akkor van elemében, ha könnyű. Kis motor (ahogy mondták 40-60g, 1500-1900kv bőven elég), könnyű akksi (3s1000mAh) és igazából a csűrőnek sincs semmi értelme. Minek. Kanyarodik frankón nélküle is. Nincs semmi haszna. Ha műrepülni akarsz, akkor vegyél mondjuk egy styroman féle 800-as extrát, ugyanez a konfig bele, és műrepülőd van. De az egy másik műfaj, nincs értelme az ES-t kényszeríteni bele. Sohasem lesz benne olyan jó, akkor meg minek. Viszont amiben meg jó, az a nyugodt – vitorlázó örömrepülés.

Az első repülés
A második repülés
A mező, ahol repülünk 10,7MB