Big Stick by Hobbyking

2013.03.25
Már jó ideje nem volt törésem. Élvezem a repülést, és jól is megy. Mármint, legalábbis megbízhatóan. Van sok szép hab gépem, imádom őket.
Idén is kellene egy gépet csinálni, igazából a csinálás miatt. De egy sokadik hab gépnek nincs értelme. Így kerestem, egy végtelenül egyszerű, olcsó, lézervágott kitet, amivel kipróbálom a dolgot. Rá esett a választás, illetve ez az aktuális verzó: Ugly Stick By Hobbyking, ez kicsit nagyobb, meg drágább, meg hab, most látom….

Az aktuális HK /hab/ verzió.
Van még egy balsa stick a HK-n, de úgy látom az nem kit, azaz egyben lehet megvenni.
…de ez még mindig nem az én gépem….

Nagy kísérlet ez részemről. Eddig mindig mereven elzárkóztam a balsa gépektől. No, most majd kiderül, hogy milyen szerencsém van velük. Ezek a gépek, értelemszerűen a forgalmazó képei, ha úgy alakul, csinálok majd párat én is. Én a következő konfigot tervezem:
Motor: KD22-15M több gépemben használom, bízom benne.
Szabályzó: Turnigy 25A
Akku: 1300/3s/20c vagy 2200/3s/20c (ez végülis nem fér el benne, bár súlypont szempontjából optimális lenne), a súlyponttól függően.
Propeller: 8×4 vagy 9×6, APC klón, meglátjuk
Ragasztani, valami jó kis faragasztóval gondoltam, majd beszámolok, mit választottam.

A korabeli gyári fotó, az én kitemről.
Szintén a gyári állapot

Egyértelmûen a költségek miatt, a hobbyking német raktárából rendeltem. Így a gép 35$ volt (a hk raktárban 28), de a szállítás csak 15$. így picivel 50 dollár felett állt meg a masina. Nagyon nagy dilemmám volt, mert igazából én Styroman fan vagyok, szívem szerint tőle rendeltem volna gépet, de két gondom volt a dologgal, egyrészről, azért lényegesen drágább lett volna (most 12500Ft-ot vontak le, az meg kb 16500 lett volna), illetve az lényegesen nagyobb gép, és nálam a tárolási és építési helyszűke miatt ez is fontos szempont. Szóval most várom a futárt, és izgulok 🙂

Ez jött…..

Addig is két video, meg egy megépítési leírás a netről:
Az építésről videó
A berepülésről videó
Megépítési topic
Gyári megépítési leírás

2013. 03. 29. – 2013. 04. 03.
Belevágtam. Elég jól sikerült. Illetve majdnem :). A szárny tetszik, megfelelő az elvárásoknak. 5-ös alá.  A törzset sajna elböktem, max 3 fölé. A farka elég határozottan elcsavarodott, annyira, hogy majd a vízszintes és a függőleges beépítésénél nagyon mókolnom kell, hogy ne álljanak csálén.
De első gépnek, meg vagyok elégedve. El is határoztam, hogy ha sikerül, összeáll, jól repül, akkor csinálok egy másikat, ugyanilyet, aminél nagyon figyelni fogok a pontos munkára. Most, hogy már van tapasztalatom, tudom mire kell figyelni.
Ami lényeges:

  • A törzs nagyon vékony rétegeltből van. Szerintem jobb lenne 1mm-rel vastagabb. én erősítettem rajta sokat.
  • Számomra ez volt a legnehezebb, hogy a testet szépen szimetrikusan összeépítsem (nem is lett tökéletes).
  • Hiányzik a szárnyról valami gyári belépő balsa. Én a hulladékból kerítetem valamit….
  • A szárny lezáró balsa lemezt én felállítottam kb 45 fokban, remélem be lehet szépen fóliázni.

folyt köv…

2013.04.06.
A gép nagyjából kész, lefóliázva a sárkány üres tömege 390g. Kb 20 óra munka már biztosan van benne….

2013.05.05.
A gép már tényleg majdnem kész. A felszállósúllya kb 700g. Megvolt a berepülés. Röviden jó. Ez az első nem hab gép, amivel repülök, és meglepően viselkedik. Egyrészről jól kilassítható, no, ez mondjuk nem a balsa mivoltának tudható, másrészről sokkal gyorsabb, mint bármelyik másik gépem, holott, nem kifejezetten sebességre termett a madárka.  Igen jól repül, nagyon kis kitérésekre (kb 5mm) van szükség. A súlypont kicsit hátrébb van, majd teszek bele kis ólmot az orrába. Viszont volt egy nagyon meglepő tapasztalatom. Hirtelen magassági kormány mozdulatra, lavinaszerűen, nagyon hirtelen reagált. Attól tartottam, hogy törik valami. Aztán nem tört, csak durrant. Gyorsan leszálltam, de nem láttam semmit. Aztán ismét fel, ahol egyszercsak ismét a lavinaszerű megugrás, és valami megváltozott. Teljesen más lett a viselkedése. Csodálkoztam. Sikerült leszállnom, megnéztem, kiderült, hogy valószínűleg az előző durrnáskor elszakadt az egyik szárny rögzítő gumi, és így a szárny ki tudott ugrani a fészkéből, és durván más állásszögbe került. Tanulság: sokkal erősebben le kell gumizni.

A hirtelen irányváltást is az okozhatta, hogy a szárny a gyenge gumi miatt elmozdult, hírtelen megnőtt az állásszöge, erre nagyobb erőt fejtett ki rá a levegő, erre a gumi még jobban engedett, és így pozitív visszacsatolás jött létre.

Végülis a törzsön több helyen erősítettem, a szárnyba alulra, felülre tettem be 2 szál 0.8-as szén rudat (a balza palánk élére ragasztottam végig) és a motort utolsó percbe cseréltem erre: Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunner Motor. Bevált, minden rendben vele. a 8×4-es propellerrel nem volt elég meggyőző a nyomatéka, így 9×4.7-est tettem bele. Azzal most jónak tűnik. A gépre pontosan ráment 1 -1 m fehér és piros oracover fólia. Nyomokban sem maradt egyikből se.

2013.05.10.
Ma repültem vele 11 startot. Új, jó gumikkal, nagy szélben. 80×6-os pelikán gumikat használtam. Az jó feszes volt. Talán túl feszes is…. Az orrába kellett bő 40g súly, az 1300-as akksi mellé. Úgy nagyon stabilan szépen repül. A hab gépek után feltűnt, hogy sokkal szebben loopingol, nem fordul ki a fordulóból. 11 start tükrében, 5 perces repülések után 6-800mAh ment vissza az akksikba.

Pár kép a kicsikéről:

Nagyon jól sikerült a gép színezése. Az eddig tapasztalt fényviszonyok mellet nagy magasságból is szépen kivehető és az alja-teteje megkülönböztethető. A valóságban nem lila, csak a telefonom, valamiért ilyennek látja.
Kellemes meglepetés, az oldal kormánnyal szépen fordul a gép. Még le is lehetne szállni csűrő nélkül 🙂
Az eredeti terven nincs semmi orrburkolat. Én improvizáltam egyet. Fóliázva még nincs, de szerintem nagyon jól sikerült. Nekem tetszik, és bár ezen a képen nem látszik, de jól védi a motort és a szellőző nyílásokat a szeméttől.
Kész orrburkolattal egy jobb színhűségű fényképezőgéppel.
még 1x
Az orra közelebbről.
A szárnyvég.
…és a farok.

13.05.19.
Megint ment pár startot. Végülis a 100×6-os gumi vált be a legjobban. Abból 4 db tartja a szárnyat, és még 4 gyenge postagumi biztosítja keresztbe a főgumit. Ezzel nem feszül olyan vadul, de szilárdan áll a helyén. Végülis, a gépnek egyetlen gyengéjét sikerült kitapasztalnom, hogy alacsony sebességnél (mondjuk ez erőssége, hogy igen lassan is stabilan repül), a csűrőre nagyon lassan reagál. Ennek oka az, hogy nagyon kicsik a csűrők a szárnyhoz képest. Normál repülési tempónál ez már nem probléma.