Egy kérdés nyomán rájöttem, hogy ez is gondot jelent a kezdőknek. És tényleg, nekem is az volt anno.
Itt leírom, hogy hogyan vált be nekem a start, az eddigi modelleimmel:
Én úgy startolok, hogy gép bal kézben, kb a súlypont körül fogom, gáz feltol fullra jobb kézzel, majd a jobb kezem a jobb boton fixen. Közben a motor pörög full gázon a kezemben. Mindez kb 2-3 sec.
Aztán eldob, majdnem vízszintesen, talán picit fel, óvatosan. A jobb oldali bottal pedig reagálok a gép mozgására. Aztán bal kéz vissza bal botra.
Szerintem ezt érdemes begyakorolni. Én úgy csináltam, hogy volt egy nagyon jó indulatú, és majdnem törhetetlen, roppant lassú gépem (fikk 100) és csináltam. Eleinte izzadtam, de aztán belejöttem. Nálam a gépek nincsenek túlmotorozva, de azért annyira igen, hogy startkor nem nagyon kell erőből dobni. Nálam jellemzően a statikus húzóerő kb a gép súlyával szokott megegyezni, illetve kicsit nagyobb.
Azért, hogy a gép levegőhöz képesti sebességét, azaz a felhajtóerejét maximalizáljuk, a fel és leszállás mindig széllel szemben történik. Főleg kezdőként. Gyakorlott pilótaként a leszállásnál már megengedhető valamekkora oldal szélirány komponens. Kezdőként az sem javallott.