Mit tegyen egy kezdő?

2020.
A,

Töltsön le egy rc modell szimulátort, pl.: MULTIFlight, ingyenes MULTIPLEX RC repülő szimulátort vagy FMS RC repülőszimulátort.

Szerintem érdemesebb a kábeles verziót választani, hogy ne kelljen az akku állapotával foglalkozni

Vegyen egy két botos gamepadot (nekem az MS Xbox One kontroller jött be, mert nagyobb kézhez kényelmesebb, próbáltam még a logitech termékét, az hosszabb távon fárasztóbb volt). Állítsa be az rc szimulátorokat úgy, hogy a nálunk megszokott Mode 2 távirányító kiosztás szerint működjenek és gyakoroljon. Ha mondjuk már csak néha-néha esik le, és még mindig érdekli, akkor vásároljon.

B,

Egy vitorlázó-kezdő gép, mint pl a blixler, Multiplex easy star IIBETA 1400 tud egy apróságot.

Multiplex Easy Star III

Bármilyen, akár zuhanó helyzetben, ha a pilóta elengedi a botot, kb 10-15m zuhanás után beáll ideális siklásba. Azaz, amikor a kezdő pilóta az adrenalintól zavarva, az idegtől tépve, a fáradságtól kibukva elveszti a fonalat, elenged mindent, lazít, és a gép magától, mintha robotpilótája lenne, beáll siklásba, ahonnan vissza lehet venni, és lehet tovább vezetni pár pillanat lazítás után. Egy kezdőnek, az első pár tucat felszálláskor ez nagyon fontos. 

A tolómotor hatása, hogy ha zuhan a gép, jókora sebességgel a földbe, jó eséllyel, kicsi igazítás után, akár csálé orral, de azonnal repül tovább. Ha orrmotoros a gép, akkor ez nem sanszos. Egy kezdőnek meg fontos, hogy ha napi akár több zuhanása van, minél nagyobb valószínűséggel folytathassa a repülést, ne keljen hazamennie negatív élménnyel, és órákig javítgatnia…… ….vagy sarokba vágni az egészet, és hagyni a fenébe…..

A klasszikus tréner gépek ezt nem, vagy sokkal kevésbé tudják.

Első gépet, ha az ember teheti, vegye meg kompletten, azaz rádióval, szervóval összeépítve, készen. Vegyen hozzá 3-4 db plusz akksit, normális töltőt (cellánkénti töltésfelügyelt, állítható töltőáramú). Ezen keresztül megláthatja, hogy is működik az RC repülő :). Természetesen ezek általában nem túl minőségi cuccok, de első lépésekre tökéletesek.

C,

Szóval egy klasszikus trénert, második gépnek ajánlom, amikor már nem kérdés, hogy a pilóta zuhanás nélkül le tud-e szállni egy easy……. valamivel.

Klasszikus tréner kialakítás

Mondjuk egy trénerrel repülni elég uncsi. Easy Star után javasolt, egy következő lépés, mert már úgy kezelendő, mint egy sport gép, de még nem olyan gyors. Jó átmenet. Attól a pillanattól kezdődően, hogy egynél több gépe van az embernek, szükség lesz egy digitális, több modell memóriás rádió adóra. Valami márkásabb cucc olcsóbb kivitele jó lehet. Pl.: Multiplex, Futaba, Graupner, Spektrum, ilyesmi, sajnos ez most, ahogy nézem 60-100eFt környéke.

Ha valaki úgy gondolja, elvben ez a második lépcső kihagyható, de nem javaslom. A műrepülő túl nagy falat egy easy star után.

D,

Aztán jöhet egy műrepülő. A különbség, az előzőekhez képest, hogy egy fikarcnyit sem korrigál, nem segít, nem áll be magától, hűen teszi, amit a vezérsíkok, a botok diktálnak. Ezért minden pillanatban, folyamatosan vezetni kell.

Multimex Parkmaster Pro

Annak akkor jön el az ideje, ha már nem okoz a pilótának folyamatos terhet, feszültséget a vezetés, és könnyedén képes arra, hogy napi 10-20 startot megcsináljon egy pillanat lazítás, figyelem lanyhulás nélkül.

Jusson eszedbe…..

Az építés, az egy műfaj…..
A repülés az egy teljesen másik…..

És semmi közük sincs egymáshoz……

(azaz van aki egyikben profi, van aki a másikban, és vannak a polihisztorok, de az a legritkább). Eddig sok évig örömmel építettem meg habvágott gépeket, de elmúlt. Nem érzem már az erőt és időt. Most már a kész, formázott hab gépeket favorizálom.