2012.05.26. A modellezésben állandó probléma, hogy menet közben lemerül az akkumulátor. Ha autó, akkor „csak” megáll, ha hajó, akkor már elsodródhat, de ha repülõ, akkor leesik azonnal….
Ráadásul a LiPo akksik élettartamban meghálálják, hogy ha nincsenek rendszeresen teljesen lemerítve.
Léteznek erre olcsó megoldások, pl ez a nagyon jól használható áramkör:
Repüléskor rákötjük az akksi balanszer csatijára, és ha a cellafeszültség elér egy általunk beállított értéket (olcsóbb készülékeknél, egy a gyártó által beprogramozott szintet), akkor a modul olyan hangos sipolásba kezd, hogy jó esetben a pilóta azt a földön meghalja, és leszáll. Ez jó gondolat, csak az vele a baj, hogy tapasztalat útján minden tipusú akksinkhoz, minden terhelési szinthez, nekünk kell meghatározni azt a cellafeszültség szintet, amikor még egy biztonságos tartalékkal elegendő energiánk van a leszálláshoz. Ez nem is olyan egyszerű, mert ahány akksi, ahány kisütő áram, annyi feszültség, aminek szintje ráadásul az akksi öregedesével változik.
Erre a problémára azt a megoldást találtam, hogy az általam készített PIC 16F676-os processzort befogadó alaplapot összeházasítom egy Allegro gyártmányú ACS713 típusú hall effektusos áram-feszültség átalakító áramkörrel, aminek a segítségével egy elõre beállított mAh kapacitás elfogyasztása után akár akusztikus, akár telemetriás jelzést tudok a pilótának küldeni. Így mind az éppen felvett motorteljesítménytõl, mind az akku belsõ ellenállásától függetlenül tudok riasztás jelzést generálni. A metódus valószínűleg az lesz, hogy az alaplapon felszállás előtt be kell állítani a mérendő akku kapacitását 100mAh-s léptékekben és a készülék 60%-nál kezd lassú jelzést adni, 70%-nál süríti, majd 80%-nál folyamatos jelzéssel riaszt.
És persze mindezek mellett a processzor 128 mintavételt tárol a mért értékekből, melyek később kiolvashatók a készülékből.
Későbbi fejlesztési irány lehet egy soros eeprom memóriával való kiegészítés, amiben nagyobb mennyiségû log tárolható.