Motor el- és lehuzatás
Többször felmerült a kérdés, hogy a modellrepülõk motorját miért kell menetirány szerint jobbra és lehuzatni. A huzatás mértékét tapasztalati úton kell kitesztelni, de általános esetben 2-2 fokban szokták megadni. Minél nagyobb egy gép, annál kisebb mértékû el- és lehuzatásra van szükség. Ez természetesen orrmotoros felállásra vonatkozik.
A magyarázat:
Tolómotorra (pl Easy Star) is érkezett kérdés: A dolog roppant egyszerû. ne hátulról nézzük a gépet, hanem az orrfelöl, mintha "rendes" orrmotoros gép lenne. És ugye, akkor balra le kellene huzatni. Nomost ha az orrmotort balra le, akkor a tolómotort jobbra fel kell elölrõl nézve.
A magyarázat:
- elhuzatás: a motor propellere szembõl nézve balra (óramutató mozgásával ellentétesen) mozog. Ez a mozgás a közegellenállás miatt jobbra fordítja a gépet. Ha a gép jobbra fordul, akkor balra fog kanyarodni. Azaz, ha nem lenne motor elhuzatás, akkor semleges kormányelemekkel a gépünk erõsen balra fordulna, sõt, lassú orsóba kezdene. Ez a hatás ráadásul arányos a motor fordulatszámával. Ezért a motort menetirtány szerint jobbra elhuzatjuk, aminek eredményeként, a gázállással arányos jobbra kanyarító, azaz az elõzõ hatást kompenzáló erõt kapunk.
- lehuzatás: A repülõt a szárny felhajtóereje tartja fenn. A egy adott szárny felhajtóereje függ egyebek közt a sebességétõl. Ha gázt adunk, akkor részben a propellerszél ad plusz sebességet, részben a repülõ sebessége nõ. Ezért nõ a szárny felhajtóereje. Ezért a repülõ felhúzza az órát, loopingba kezd. Azért, hogy ezt a nem kívánt mozgást megakadályozzuk (csökkentsük), a motort a gép siklási tengelyéhez képest lebillentjük, így a motor nem csak elõre, hanem kis mértékben lefelé is húzza a repülõ orrát, amivel kompenzálja azt. Igen nagy felhajtóerejû konstrukcióknál (pl. vitárlázók) gyakran elõfordul, hogy maga a mechanikus felépítés miatt nem lehet teljesen kompenzálni a felfelé irányuló erõket, így gázadáskor lefelé kell tartani a kormányt.
Tolómotorra (pl Easy Star) is érkezett kérdés: A dolog roppant egyszerû. ne hátulról nézzük a gépet, hanem az orrfelöl, mintha "rendes" orrmotoros gép lenne. És ugye, akkor balra le kellene huzatni. Nomost ha az orrmotort balra le, akkor a tolómotort jobbra fel kell elölrõl nézve.
RC modellezés
- Mottó
- Autózás
- Mit tegyen egy kezdõ?
- Akkupakkok szakszerû kezelése
- Robbanós repülés
- Törések javítása
- Kockás a levegõ
- Vásárlás a www.hobbyking.com áruházból
- Motor el- és lehuzatás
- Junior Fly 25
- Easy Star
- Space Scooter
- Space Scooter 2.0
- Mûrepülõ Styromantõl
- FIK 100 RC
- Szánmodell féle ultimate
- AndNow by Fuhur
- Easy Glider eletric
- 800-as EXTRA styromantól
- Filléres haladó repcsi Gelei Imrétõl
- Multiplex Fox
- Styroman Tréner 1200
- A propellerrõl
- FIK 80
- A börgöndi reptér
- 1000 extra by Styroman
- 60cm-es RC dobálós styromantól
- MXS Styromantól
- RC repülõ startja
- Letöltések
- A ragasztók gyakorlata
- Adó - vevõ bindelés, linkelés, párosítás (Hitec modul)
- Modellrepülõ súlypontjának beállítása
- Repülõ hajtáslánc kalkuláció
- Modell távirányító kar- és csatornakiosztása
- Messerschmitt Bf-109G Parkzone
- Hitec Optic 6 Sport Frsky DHT (toggle switch) telemetriás modullal
- DC áram logger és intelligens akku merülés jelzõ
- Vásárlás a http://www.electriflite.co.uk oldalról
- Szabályzók vezetékeinek toldása, hosszabbítása
- Big Stick by Hobbyking
- Parkzone Extra 300
- Mini Fun Cube Styromantól
- Multimotor (két hajtómûves) ismeretek
- TwinStar II. by Multiplex
- Modellrepülõgépek tárolása
- EPP lapok zsanérozása UHU por ragasztóval
- Mi legyen otthon állandóan?
- Szervócsere hab (EPP) gépben
- Revolution by Techone Hobby
Ma:
2019. Február 19. Kedd,Zsuzsanna napja van.
A weblapról:
Ezt a lapot kedvtelésbõl csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévõ tartalom távolról sem teljes. Alakul még....
update: rendszertelenül.....
update: rendszertelenül.....