Mini Fun Cube Styromantól

2014.04.15.

Elcsábultam, megrendeltem, megjött....

2014.04.21.

Megépítettem, bereppentettem, kiváló, örülök :)

Az általam használt konfiguráció:
Motor: Turnigy Aerodrive SK3 - 2826-1240kv Brushless Outrunner 45g, 150W, 16A, 1240kv, 2-3s
Szabályzó: Hobbyking SS Series 25-30A ESC 3A BEC
Propeller: TGS Sport 8x4E Precision propeller
Akku: ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 20C 104g
Sárkány: STYROMAN MINI FUN CUBE 1000MM
Szárnyszervók: Turnigy Servo 5.5g/0.9kg/.10sec
Oldalkormányszervo: Turnigy 1800A Servo 8g/1.5kg/.10sec
Magasságiszervó: AMAX G-12AM fém fogaskerekes, 12g.
Komplett készen a repsúly (tehát akksival, futó nélkül): 568g, statikusan teljes gázon a felvett áramerõsség 15A felett van picivel, a gép kiemeli magát a kezembõl, tehát a húzóerõ meghaladja a súlyát.

Építés:
Az összerakás teljesen jól sikerült. Alapvetõen követtem Styroman Bálint összeszerelési útmutatóját. Ahol eltértem, hogy a törzsbe, az oldalán kb 3mm méllyen végighasítottam szikével, és a résbe beletuszkoltam 0.8-as szénrudat a teljes hosszába. Utána a résbe végigfolyattam pillanatragasztót (CA). Az alján, meg a vágás résébe, teljes hosszban beragasztottam 3-as szénrudat. Csõ jobb lett volna, de ez volt. A ragasztásnál, ahol nagy felületek voltak, ott purexet használtam (fõleg a fa alkatrészek beragasztásánál), ahol nem, ott pedig pillanatragasztót. Én Bálinttól "fekete" gépet kértem, mert a fekete hab, bár nehezebb, de kopás és idõtállóbb. Nekem jobban bejött. Amit most már másképp csinálnék, hogy a szárnyon a szervók fenn vannak. Ez praktikus, mert a fûtõl védve vannak, de nem jó mechanikailag, mert sokkal nehezebben mozgatják a lapokat, mintha alulra lettek volna szerelve, az emelõkkel együtt. Legközelebb azt a megoldást fogom választani. Arra még érdemes figyelni, hogy a rudazatot úgy kell betenni, hogy a szervó teljes kitérése kb max 20mm-es kitérést csináljon a lapokon. Az oldalkormány így kés repülésre nem alkalmas, de a fórumon többen írták, és Bálint is megerõsítette, hogy vízszintes repüléskor a koppig húzott oldalkormány olyan hevesen elbillenti a gépet, hogy több méteres zuhanás a vége. Én ezt, ezzel a kitéréssel nem tapasztaltam, viszont lógáshoz elég volt.

  
A kormányemelõk rögzítésénél próbáltam új módszert. A kapott "fehér" emelõket bemélyítettem a szárnyba, úgy, hogy kb a talpa belesûlyledjen, és pont beleillõ metrikus csavarral fogadtam a hátulsó talp részhez. Ekkor még nagyon instabil volt az emelõ, kb 20 fokban elhajlott használatkor. Az emelõnél kialakult méllyedést kiöntöttem CA-val, a hátoldalon meg a támasztótalpat folyattam körbe. Mivel a CA jól beszivárgott egész nagy felületen a habba, mintegy megszilárdította azt, ezért az emelõk kõ keményen, szilárdan rögzültek.
Volt kalandom a fékszárnnyal. Azt tapasztaltam, hogy ha a fékszárny maximálisan ki volt eresztve, akkor ha a távon rángattam a botokat, akkor idõnként, mondjuk 10 másodpercenként, a repülõ szervói megbolondultak, lefagytak. Mértem a BEC feszültségét, az 5V megvolt. Aztán eszembe jutott, hogy a vevõ táp csatijára (6/BAT) tegyek egy Y elágazót, és a szervócsatival párhuzamosan egy 1000uF/16V-os kondenzátort. Azóta minden stabil, ez volt a gond. A szervók áramimpulzusai annyira rángatták az 5V-ot, hogy a vevõ idõnként resetelt. Ez okozta a galibát.
A szárnyakat én nem a hozzá kapott mûanyag csavarokkal rögzítettem, hanem szabvány (vas) 6-os csavarral Nagyon nehéz, legalább 10g plussz, de nem merem a mûanyag csavarokat használni, nekem a múltban rendszeresen letört a fejük. Az meg nem túl szerencsés, fõleg, ha a levegõben történik. A szárnyat amúgy be fogom ragasztani, mert úgysem veszem le, a vezetékeket sem csináltam meg oldhatóra. Persze zuhanáskor ez hátrány, de legyünk optimisták.
A tûzfalat úgy ragasztottam fel, hogy a törzs kijövõ magjából (amit a Bálint mindig benn hagy kedvesen) levágtam az elsõ kb 2 cm-ert, és a korábbyi helyére visszaragasztottam purex-xel. Így a tûzfalat az orr teljes felületére tudtam ragasztani. Szokásom szerint a szabályzót kiraktam a propellerszélbe. Ezt jól is tettem, mert a BEC-e így is melegszik kicsit. Legalább biztosan nem hevül túl.
A magasságiba tettem egy fém fogaskerekes szervót. Nem is annyira a fogaskerék miatt, inkább csak azért, mert az egy drágább, remélhetõleg jobb minõségû cucc, talán nem lesz vele gond. A csûrõ és farokszervók kábelét toldottam 45cm-rel, a fékszárnyét 25-25cm-rel. A csûrõ és fékszárny felosztást 5/4 arányban vágtam el.
A fényképeken látszik a hosszú világos csíkja a CA  száradásának, a gép oldalán, ahol a 0,8-as szénrudakat beragasztottam. A gép kapott a szokványos funkciók melett fékszárnyszervókat is. Mivel a rádióm 6 csatornás, ezért a fékszárnyszervók Y kábellel vannak a 6-os csatornára kötve, a csûrõszervók külön csatornát (1-es, 5-ös) kaptak. Ennél a megoldásnál figyelni kell, hogy a fékszárnyszervók pont egyformán legyenek beépítve, hogy párhuzamossan fussanak. Persze nálam nem teszik, a két szervónál van fél ricninyi eltérés gyárilag. Lehet érdemes lenne máskor elõre válogatni két pont egyformát. De végülis addig varjáltam a rudazattal, amíg nincs számottevõ eltérés
Futót, szokásomhoz híven, most sem tettem a gépre. Az általam használt reptér talaja ezt nem teszi lehetõvé. Nomeg mondják, nagyon komoly a légellenállása, sokban befolyásolja a gép repülési tulajdonságait. Az orrfutó rögzítési pontját beragasztottam. A késõbbiekben, ha úgy hozza a sors, rárakható. A farokfutót nem tettem fel, mert így is nagyon határán van a gép a farnehézségnek. Izmozni kellett (illetve a motort 8g-os kb 4mm-es távtartóval elõrehozni), hogy a súlypont jó helyen legyen.
Az összeszerelésénél vigyázni kell, mert a gép könnyen lesz farnehéz, amit nehéz korrigálni. Ezért a motort kb 8g-nyi távtartóval szereltem fel a tûzfalra. Így jó a súlypont. Igazából, elviselne egy 55g-os motort is. Mondjuk, ha 12g-os fémkerekes szevó helyett "szabvány" 9g-ost használok, lehet még a 45g-os motor is sok lenne. Persze futómûvet én nem tettem rá, szóval nem tudom, mi lenne azzal a helyzet. 
A motor le és jobbrahuzatást így oldottam meg: : a motor rögzítõkeresztjét X alakban felfúrtam, szembõl nézve a jobb felsõ furat alá 4db 3-as alátét, a bal alsó alatt nincs alátét, a másik kettõ alá pedig 2-2 alátét.

A használt hajtáslánc elõzetes szimulációja:




A berepülés:
A gép nagyon kellemesen repül. Pontosan, precízen hajtja végre a figurákat, nem hajlamos a kibillenésekre. Háton is szépen, stabilan repül. A kitéréseket kb 15mm-ben határoltam, tökéletes. A fékszárnnyal az a tapasztalatom, hogy ha kb 5-8mm-ert billentem le, akkor a gép megtorpan, kicsit megemeli az orrát, lelassul, és visszaáll tökéletes siklásba, kellemes. Ha jobban lebillentem (kb 12-15mm), akkor erõteljesen emeli az orrát, kézzel nem nagyon tudom vezetni. Majd be kell állítanom  rádióban a magassági mixet, de erre eddig nem volt idõm, majd úgy is kipróbálom. Fékszárny nélkül relatív gyorsan siklik, jót tesz neki, hogy lassul leszállásnál.

2016.

Fékszárny...... nem volt sok értelme, csak kiszámíthatatlanná tette a reptét. Átalakítottam, hogy jobban kiemeljen, de akkor meg nagy lett a rés, megijedtem a flattertõl, meg az átszívástól. Úgyhogy már egy ideje azon dolgozom, hogy eltüntessem a nyomát. Kérdezz meg másokat, de nekem az a véleményem, hogy teljesen hasztalan dolog (ebben a gépben, ebben a felállásban). 

A réseket epp-vel és habosodó ragasztóval kitöltöttem,....
....majd nagyjából, ügyelve a felület sértetlenségére szintbe csiszoltam.
Festve szerintem, elég szép is lett.


Visszaépítettem a fékszárnyakat. Elég jól sikerült. Csak most meg az lett a baja, hogy kicsik lettek a csûrõfelületek és emmiatt kis sebességnél nagyon lassan fordult. És úgy tûnik, erre nem voltam felkészülve, szóval teljes sebességgel földbe vezettem a kicsikét. Majdnem merõlegesen, bumm.

A konstrukciót minõsíti, hogy ha kedvem és elszántságom lett volna, símán újra lehetett volna építeni, mert elég nagy, és nem deformálódó darabokra tört az orra.....
....és a szárnya. De úgy döntöttem, ezt már nem teszem meg. Béke poraira. Nagy tanulság, hogy ívelõ nem kell, és a csûrõt meg kell hagyni a teljes hosszában.

És nekem tanulság, hogy a középszárnyas mûrepülõkhöz vagyok szokva, a fürgébben iránytváltó gépekhez, õ kicsit lassabba volt :)

jut eszembe, ha mûanyag csavarral használod, akkor ne tárold meghúzva, és minden reptetés elõtt ellenõrizd, mert az állandó feszültségtõl hamar leválik a fejük..... Én ezért használok, közönséges acél csavarokat :)

RC modellezés


Ma:

2018. December 14. Péntek,
Szilárda napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésbõl csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévõ tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....