Big Stick by Hobbyking

2013.03.25
Már jó ideje nem volt törésem. Élvezem a repülést, és jól is megy. Mármint, legalábbis megbízhatóan. Van sok szép hab gépem, imádom õket.
Idén is kellene egy gépet csinálni, igazából a csinálás miatt. De egy sokadik hab gépnek nincs értelme. Így kerestem, egy végtelenül egyszerû, olcsó, lézervágott kitet, amivel kipróbálom a dolgot. Rá esett a választás: 
Big Stick By Hobbyking

Nagy kísérlet ez részemrõl. Eddig mindig mereven elzárkóztam a balsa gépektõl. No, most majd kiderül, hogy milyen szerencsém van velük. Ezek a gépek, értelemszerûen a forgalmazó képei, ha úgy alakul, csinálok majd párat én is. Én a következõ konfigot tervezem:
Motor: KD22-15M több gépemben használom, bízom benne.
Szabályzó: Turnigy 25A
Akku: 1300/3s/20c vagy 2200/3s/20c, a súlyponttól függõen.
Propeller: 8x4 vagy 9x6, APC klón, meglátjuk
Ragasztani, valami jó kis faragasztóval gondoltam, majd beszámolok, mit választottam.
 
Egyértelmûen a költségek miatt, a hobbyking német raktárából rendeltem. Így a gép 35$ volt (a hk raktárban 28), de a szállítás csak 15$. így picivel 50 dollár felett állt meg a masina. Nagyon nagy dilemmám volt, mert igazából én Styroman fan vagyok, szívem szerint tõle rendeltem volna gépet, de két gondom volt a dologgal, egyrészrõl, azért lényegesen drágább lett volna (most 12500Ft-ot vontak le, az meg kb 16500 lett volna), illetve az lényegesen nagyobb gép, és nálam a tárolási és építési helyszûke miatt ez is fontos szempont. Szóval most várom a futárt, és izgulok :)

Addig is két video, meg egy megépítési leírás a netrõl:
Az építésrõl videó
A berepülésrõl videó
Megépítési topic
Gyári megépítési leírás

2013. 03. 29. - 2013. 04. 03.
Belevágtam. Elég jól sikerült. Illetve majdnem :). A szárny tetszik, megfelelõ az elvárásoknak.5-ös alá.  A törzset sajna elböktem, max 3 fölé. A farka elég határozottan elcsavarodott, annyira, hogy majd a vízszintes és a függõleges beépítésénel nagyon mókolnom kell, hogy ne álljanak csálén.
De elsõ gépnek, meg vagyok elégedve. El is határoztam, hogy ha sikerül, összeáll, jól repül, akkor csinálok egy másikat, ugyanilyet, aminél nagyon figyelni fogok a pontos munkára. Most, hogy már van tapasztalatom, tudom mire kell figyelni.
Ami lényeges:
  • A törzs nagyon vékony rétegeltbõl van. Szerintem jobb lenne 1mm-rel vastagabb. én erõsítettem rajta sokat.
  • Számomra ez volt a leg nehezebb, hogy a testet szépen szimetrikusan összeépítsem (nem is lett tökéletes).
  • Hiányzik a szárnyról valami gyári belépõ balsa. Én a hulladékból kerítetem valamit....
  • A szárny lezáró balsa lemezt én felállítottam kb 45 fokban, remélem be lehet szépen fóliázni.
folyt köv...

2013.04.06.
A gép nagyjából kész, lefóliázva a sárkány üres tömege 390g. Kb 20 óra munka már biztosan van benne....

2013.05.05.
A gép már tényleg majdnem kész. A felszállósúllya kb 700g. Megvolt a berepülés. Röviden jó. Ez az elsõ nem hab gép, amivel repülök, és meglepõen viselkedik. Egyrészrõl jól kilassítható, no, ez mondjuk nem a balsa mivoltának tudható, másrészrõl sokkal gyorsabb, mint bármelyik másik gépem, holott, nem kifejezzetten sebességre termett a madárka.  Igen jól repül, nagyon kis kitérésekre (kb 5mm) van szükség. A súlypont kicsit hátrébb van, majd teszek bele kis ólmot az orrába. Viszont volt egy nagyon meglepõ tapasztalatom. Hirtelen magassági kormány mozdulatra, lavinaszerûen, nagyon hirtelen reagált. Attól tartottam, hogy törik valami. Aztán nem tört, csak durrant. Gyorsan leszálltam, de nem láttam semmit. Aztán ismét fel, ahol egyszercsak ismét a lavinaszerû megugrás, és valami megváltozott. Teljesen más lett a viselkedése. Csodálkoztam. Sikerült leszállnom, megnéztem, kiderült, hogy valószínüleg az elõzõ durrnáskor elszakadt az egyik szárny rögzítõ gumi, és így a szárny ki tudott ugrani a fészkébõl, és durván más állásszögbe került. Tanulság: sokkal erõsebben le kell gumizni.

A hirtelen irányváltást is az okozhatta, hogy a szárny a gyenge gumi miatt elmozdult, hírtelen megnõtt az állásszöge, erre nagyobb erõt fejtett ki rá a levegõ, erre a gumi még jobban engedett, és így pozitív visszacsatolás jött létre.

Végülis a törzsön több helyen erõsítettem, a szárnyba alulra, felülre tettem be 2 szál 0.8-as szén rudat (a balza palánk élére ragasztottam végig) és a motort utolsó percbe cseréltem erre: Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunner Motor. Bevált, minden rendben vele. a 8x4-es propellerrel nem volt elég meggyõzõ a nyomatéka, így 9x4.7-est tettem bele. Azzal most jónak tûnik. A gépre pontosan ráment 1 -1 m fehér és piros oracover fólia. Nyomokban sem maradt egyikbõl se.

2013.05.10.
Ma repültem vele 11 startot. Új, jó gumikkal, nagy szélben. 80x6-os pelikán gumikat használtam. Az jó feszes volt. Talán túl feszes is.... Az orrába kellett bõ 40g súly, az 1300-as akksi mellé. Úgy nagyon stabilan szépen repül. A hab gépek után feltûnt, hogy sokkal szebben loopingol, nem fordul ki a fordulóból. 11 start tükrében, 5 perces repülések után 6-800mAh ment vissza az akksikba.

Pár kép a kicsikérõl:

Nagyon jól sikerült a gép színezése. Az eddig tapasztalt fényviszonyok mellet nagy magasságból is szépen kivehetõ és az alja-teteje megkülönböztethetõ. A valóságban nem lila, csak a telefonom, valamiért ilyennek látja.
Kellemes meglepetés, az oldakormánnyal szépen fordul a gép. Még le is lehetne szállni csûrõ nélkül :)
Az eredeti terven nincs semmi orrburkolat. Én improvizáltam egyet. Fóliázva még nincs, de szerintem nagyon jól sikerült. Nekem tetszik, és bár ezen a képen nem látszik, de jól védi a motort és a szellõzõ nyílásokat a szeméttõl.
Kész orrburkolattal egy jobb színhûségû fényképezõgéppel.
még 1x
Az orra közelebbrõl.
A szárnyvég.
És a farok.
13.05.19.
Megint ment pár startot. Végülis a 100x6-os gumi vált be a legjobban. Abból 4 db tartja a szárnyat, és még 4 gyenge postagumi biztosítja keresztbe a fõgumit. Ezzel nem feszül olyan vadul, de szilárdan áll a helyén. Végülis, a gépnek egyetlen gyengéjét sikerült kitapasztalnom, hogy alacsony sebességnél (mondjuk ez erõssége, hogy igen lassan is stabilan repül), a csûrõre nagyon lassan reagál. Ennek oka az, hogy nagyon kicsik a csûrõk a szárnyhoz képsest. Normál repülési tempónál ez már nem feltûnõ.

RC modellezés


Ma:

2018. December 14. Péntek,
Szilárda napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésbõl csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévõ tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....