Akkupakkok szakszerû kezelése

NiCd: Egy egy cella feszültsége 0.8V-1.4V-ig változik, névlegesen 1.2V.
Memória effektussal rendelkezik (csak annyi energia nyerhetõ ki belõle, amennyi a legutóbbi töltéskor belement, azaz ha véletlenül egy 90%-ban töltött cellát töltõre teszünk, akkor abból a késõbbiek folyamán, már csak a névleges kapacitás 10%-a nyerhetõ ki. Ez a kapacitás csökkenés végleges.)
Nem károsítja a rövid ideig tartó 0V-ra való merülés.
Töltés után, a tárolás során gyorsan veszít a benne tárolt energiából (célszerû részlegesen töltött állapotban tárolni, és használat elõtt cellánként, sütõtálcán meríteni, és utána pakk-ként feltölteni).
Bár elviseli a nagyáramú kisütést, erõs melegedéssel (magas veszteséggel) reagál.
Kapacitása gyorsan csökken a normális használat esetén is.
Átpolarizálódás erõsen károsítja.
NiMh: Egy egy cella feszültsége 0.8V-1.4V-ig változik, névlegesen 1.2V (egyes típusú cellák, friss töltés után elérhetik az 1.5V-ot. Ez nem baj. Kisütéskor a feszültsége gyorsan csökken 1.2V körülire, majd 1V körülre. Amikor az alá esett, akkor már nagyon a töltéseinek a végén jár. Memóriaeffektus nincs. Károsítja a 0.8V alá merülés, ezért tilos a rövidrezárt, és a hosszúidejû töltetlen állapotban tárolás.
C/10-zel való túltöltés korlátlanul elviseli.
Minden akkupack eredõ kapacitását a benne lévõ leggyengébb cella határozza meg. Ezért ha az akkupack az elvártnál lényegesen kisebb teljesítményt ad le (lásd A Junir Fly 25-tel történtek), akkor vélhetõleg egy vagy több cella cserére szorul.
Akkupakk vásárlásakor elsõdleges szempont, az olyan mechanikus kivitel, hogy egy-egy cella házilag is cserélhetõ legyen (azaz a cellák egymással párhuzamosan legyenek fóliázva, sohasem hengeresen egymással sorba!) Illetve javaslom szoló cellák beszerzését, amibõl házilagosan lehet (kell) pakkokat alkotni.
Ha pakkot veszünk, csak olyat vegyünk meg, amihez kapható cellaazonos szóló pótcella.
Minden gyári pakkot utólag, az általunk készítettet eredendõen fel kell szerelni cellánkénti kivezetéssel a sütõtálca részére.
Törekedjünk a jóminõségû csatlakozók használatára a pakk és a modell között, a pakkon belül forrasztást kell használni.
Mivel 0.1C vel való töltést (akár túltöltést), szinte korlátlanul elviselik, ezért az akkupak celláinak széthangolódása ellen jó megoldás, ha a pakkot 0.1C-vel 14-15 órán át töltjük. Nagyobb áramú töltés elõtt kiegyenlítést kell végezni.
Update 2011 |
NiCd felejtõs. A NiMh -bõl mostanában kerültek piacra az u.n. ready2use, azaz ready to use, azaz rögtön használható akksik. Ez azt jelenti, hogy az önkisülésük olyan lassú, hogy a gyárban belerakott töltöttség több mint 80%-a rendelkezésre áll benne. A gyakorlatilag ez egy olyan NiMh cella, ami kb 1 év tárolás alatt veszíti el a töltöttségének kevesebb mint 20%-át. Ezek már nagyon jól használhatóak. Repülõbe, dirrektbe talán kicsit nehéz, oda lipo való, de rádióba tökéletes. cellánkénti kivezetés TELJESEN FELESLEGES ugyanis a C/10-es töltéssel bátran tölthetõ korlátlan ideig töltõn hagyható. |

Használat
|

Könnyû, kis veszteségû, nagy kapacitású.
Ugyanakkor rendkívül kényes a túl nagy árammal való töltésre és kisütésre. Tölteni rend szerint a kapacitásával azonos árammal szabad, kisütni a tipusra jellemzõ értékkel, a kapacitásának 8-12-20 szorosával.
Hajlamos mechanikusan megsérülni.
Talán legnagyobb baj vele, hogy a fenti problémákat annyira nem tolerálja, hogy bármelyik okozhatja a cella robbanását. Ez komoly lánggal és repeszhatással jár (természetesen ez nem robbanóanyag, csak figyelni kell rá).
A cella maximális feszültsége 4.2V lehet (télen, fagyban javasolják, hogy csak 4.1V-ig töltsük õket), a minimális 3V. Ettõl eltérõ érték tönkreteszi. Ezért a töltése profi töltõt, vagy fokozott figyelmet igényel, különös tekintettel a tûzveszélyre.
A kép alatt van egy webarchívum fájl, nagyon érdekes információk vannak benne lipo terhelhetõség témakörben.
Lipo akkupakkokat már nem szabad barkácsolni, azt készen meg kell venni! |

Tulajdonságai hasonlóak a LiPo-éval, csak nem annyira kényes, és valamivel nehezebb a fém ház miatt. A cella maximális feszültsége itt 4.1V, a minimális mint fenn. Mechanikusan szilárdabb, kevésbé sérülékeny, nagyobb árammal tölthetõ, és robbanásra nem hajlamos. Tönkretenni jellemzõen két módon lehet, a túl nagy árammal való kisütéssel, és a cella feszültségének határértéken kívülre húzásával. Egyik esetben sem robban, csak tönkremegy némán.
|

Lényegesen kevesebb gond van velük, mint a Nixx-es pakkokkal. NAgyon kell ügyelni a cellafeszültség betartására. Liion pakkokat célszerû feltöltött állpotban tárolni, hogy minél késõbb érjék el a mélykisülést (jellemzõen több év alatt) használat elõtt, vagy további tárolás miatt nyugodtan lehet rátölteni. A gyári ajánlás szerint a cellák nem hajlamosak a széthangolódásra, de a tartósság érdekében célszerû cellánkénti feszültséghatárolással tölteni. A masszív cellakialakítás miatt a szervizcsatlakozó utólagos beépítése javallott. Töltés elõtt lemeríteni nem szükséges. Sajnos tényleges használati tapasztalat még nincs mögöttük, késõbb lesz, most 3-at kezdek üzembe állítani.
|

|

Ha cellánként határolt töltõt szeretnénk építeni, nagyon olcsón akkor íme a lehetõség. Az áramkör megépítése után be kell állítani a trimmer potméter segítségével, a 4.1 (liion), v. 4.2V-os (LiPo), 3.6V (A123) maximális cellafeszültésget és hajrá. A kapcsoláson lévõ áramgenerátor jelen beállítások mellett 1A-rel tölt. Az 1.25 Ohmos ellenállás változtatásával lehet állítani ezen. Figyeljünk, hogy Liponál max 1C lehet a töltõáram.
|

A NiCd-es akkukkal sok a baj. Elsõsorban azért, mert rengeteg cella kell bele, és ahány cella, annyi hibalahetõség, annyit kell sütni, figyelni, mérni.
A NiMh sokkal jobb! Ha valaki egy nyugodt vitorlázó vagy tréner gépbe használja, és rááll a 0.1C-s töltésre, akkor nagyon jól használható, megbízható technika. Nehéz, de jó. Kb 120g mellett ad le 8-10A-ert 1000mAh körüli kapacitással, 8v körül.
A LiPo akksik kb 90g körül adnak le 1000mAh körül 11V-os névleges feszültségen 10-20A-rt. Azonban nekem az évek alatt kb 20 pakk járt a kezeim között. Középkategóriás pakkok. Ezek kb fele tönkrement 3-15 start után. A másik fele olyan 30-40 start körül jár, és bizony puffadtak kicsit. Több lipot asszem nem veszek.
A Liion pakk nehéz, és nem eléggé terhelhetõ. Van már jobb alternatíva 2009.07.01. Idõközben vettem még egy pakk A123-at. Használom, jó. De közben megláttam, hogy a www.hobbyking.com -ról kb 2-3eft-ért lehet rendelni házhozszállítva 3s1p-s 1000mAh-s 20-25C-s lipot. Nem álltam vettem vagy 7-et. Kiderül, azok mit bírnak. Egyelõre mindnek 0.01V-os pontossággal egyformák a celláik, szimpatikusak, majd az idõ kideríti, mennyire jók. updatte 2011. 3. évesek ezek a lipok. Teljesen jók. Formájuk hibátlan, puffadásnak semmi jele, teszik a dolgukat. Igaz sok start nincs bennük, olyan 20-30 max. Az egyik pakk kapacitása lecsökkent olyan 800mAh-ra, a többi olyan 950 körül van. Kicsit talán jobban melegszenek, mint új korukban, de összességében bõven használható állapotban vannak. Összességében azonban úgy mondanám az eddigi tapasztalatok alapján, hogy 3 év vagy 100 start körül lehet számolni az élettartalmukkal. Ismerek kollégát, aki egy szezonban beletesz a pakkba 2-400 startot, õ ekkor cseréli õket. Akkor már nõ a belsõ ellenállásuk, bárha a kapacitásuk nagyjából még megvan. Az akkus repülésnek mindig van egy dilemmája. Tölteni, vagy nem tölteni. Azaz.... Én terepen olyan 10-20 start között szoktam repülni egy-egy alkalommal. Ez olyan olyan 20-30 Ah kapacitás. Ehhez 2 dolgot tehetek, vagy beszerzek 20db lipo akksit, otthon mindet feltöltöm, vagy terepre viszek töltõt(ket) és egyik lipoval repülök, közben másikat (másikakat) töltöm 5C-vel (ehhez spéci lipo kell, ami ezt elviseli!). A agyakorlati tapasztalat, hogy ez utóbbi megoldás hamar tönkre teszi a kocsi akkuját. az egyszerûen nem arra lett méretezve, hogy 10-20A áramot leadjon 1-2 órán keresztül. Erre a célre szoktak venni spéci nagy terhelhetõségû akksikat. Ezeket használják a solar rendszerekben és pl. hajókban is. ezek ára azonban kb ott van, mint 20 lipo akksi ára, sõt aki napi szinten használja, annak csak bõ 1 évet bírnak ki így is. Szóval költség oldalról csak árnyalatnyi különbség van ki-ki döntse el, melyik stílus tetszik neki jobban. (u.i. A srác, aki használta a solar akkut panaszkodott, az is tönkrement neki kb 1 év alatt. Most vett egy benzines generátort, azzal tölt kinn a réten.) Nekem otthon van 4db töltõm, és 2 db 5A-es tápom. ezzel esek neki a repülõnap után a töltendõ 10-20 akksinak. Ne feledjétek egy akku feszültsége sohasem mérvadó, a maradék töltöttségi szintjére nézve. Különbözõ akksiknak, de ugyanannak az akksinak is változik a hónapok, évek alatt, hogy milyen üresjárati kapocsfeszültséghez milyen maradék töltöttségi szint kapcsolódik. Ha lenne, olyan akkuõr "csipogó" ami nem pillanatnyi feszültséget mér, hanem az átfolyt áram alapján integrálná a kivett energiát, az tökéletes, de olyanról még csak logger formájában hallottam. Az egyetlen hiteles adatot az szolgálja, hogy töltéskor mennyi mAh megy vissza bele. A BKV honlapján a tesztelt elektromos buszok esetében a gyártó azt köti ki, hogy az akku élettartalma szempontjából ne merítsék soha 40% alá. Én a lipoimnál is ezt igyekszem tartani (természetesen a laptomomnál, meg a telcsimnél is, de az más tészta), azaz, ha egy új repcsit repülök be, akkor relatív rövid repidõvel (mondjuk 4 perc) repülök 10-15 startot, az akkukat rendre feltöltöm, és töltéskor látom, hogy átlagosan mennyi mAh ment ki belõlük. Ehhez mérten korrigálom úgy a repidõt (amit a rádió stopperével mérek), hogy átlagos esetben 40% körül maradjon leszállás után az akkuban.... |

Nagyjából mindegy milyen, de....
|
2014.06.23.
a lipo elettartamrol...
eddigi pályafutásom alatt használtam több, mint 100 akksit.... most is üzemeltetekek kb 40+-ot. Mind 20 v. 30 c-s, és 10c-nél egyiket sem terheltem jobban sohasem, 1c-nél nem töltöttem gyorsabban, kb 3.6V alá nem merítettem cellánként, csak balanszerrel töltöttem, hûtõben tároltam, és van akksim, ami mégis puffad. Nem nagyon, de határozottan. Általában a 3. szezonban szokták kezdeni. Én nem vacakolok vele, megválok tõle, mert marhára nem éri meg (nekem) bármennyit is kockáztatni.... ráadásul nem tudom csökkenteni a terhelést, mert a repcsi annyit eszik, amennyit, nem kevesebbet..... Szerintem tudomásul kell venni, a modellakksikat 2, max 3 szezonra tervezik és ennyi, ezt csak csökkenteni lehet a kíméletlen üzemmel...... az jár jobban, aki a mezõn tud tölteni, és betesz az akksiba 2-400 töltést ez idõ alatt. Nekem sajna tipikusan olyan 40-60 töltés jön össze ez idõ alatt..... mert csak otthon töltök..... Ja, és persze van a gagyi akksi, ami még egy szezont se bír, de azzal még szerencsére csak hírbõl találkoztam, illetve egyszer vettem kb 5 éve egy magyar zugárustól 3-at, azok borzalmasak voltak. Nem puffadtak kicsit sem, de egy szezon alatt megnõtt annyira a belsõ ellenállásuk, hogy 10c-vel használhatatlanokká váltak....... Szóval, kb 3 szezon és nincs szabály, csak remény és szerencse.....
egy töltõnek töltéskor balanszolnia kell. Ez azt jelenti, hogy az akku betápján adja be a szükséges áramot, és a balanszcsatin pedig valamekkora segédárammal (úgy emlékszem ez általában párszor 100mA) az esetleg kicsit sietõ cellákat beterheli, ezzel BIZTOSÍTJA, hogy töltéskor SOHA egyik cella se menjen 4.2V fölé. És a töltés vége felé minden cella néhány század volt pontossággal 4.2V legyen. ennyi. Hogy ezt hogyan csinálja, milyen gyorsan csinálja, az akki kímélése szempontjából tökre érdektelen.....
Ezoterikus körökben terjednek infók, hogy bizonyos Teslához mérhetõ nagykoponyák kidolgoztak spéci töltési eljárásokat, amivel sokkal gyorsabban és sokkal hosszabb akku élettartammal lehet tölteni, de ez még nem a mi dolgunk, ilyen töltõt nem lehet venni semmilyen boltban sem.....
Amúgy, ha az akksi nagyon jó minõségû (értsd a cellák nagyon azonosak), még balanszolni se kéne, hisz sorba vannak kötve, így pontosan egyforma hatások érik õket (fõleg 2s-nél, ahol még a hõterhelés is azonos), akkor nem is kell(ene) balanszolni, mert EGYFORMÁK (elméletben), de a gyakorlati tapasztalat szerint, azért kell az....
Nekem egyszerû balanszolós töltõm van:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_Accessories.html
Méghozzá 4 db, hogy tudjak párhuzamosan tölteni. Azon túl, hogy pár év használat után az egyik tönkrement, és újjal pótoltam más gond nem volt velük. Dolgoznak.....
RC modellezés
- Mottó
- Autózás
- Mit tegyen egy kezdõ?
- Akkupakkok szakszerû kezelése
- Robbanós repülés
- Törések javítása
- Kockás a levegõ
- Vásárlás a www.hobbyking.com áruházból
- Motor el- és lehuzatás
- Junior Fly 25
- Easy Star
- Space Scooter
- Space Scooter 2.0
- Mûrepülõ Styromantõl
- FIK 100 RC
- Szánmodell féle ultimate
- AndNow by Fuhur
- Easy Glider eletric
- 800-as EXTRA styromantól
- Filléres haladó repcsi Gelei Imrétõl
- Multiplex Fox
- Styroman Tréner 1200
- A propellerrõl
- FIK 80
- A börgöndi reptér
- 1000 extra by Styroman
- 60cm-es RC dobálós styromantól
- MXS Styromantól
- RC repülõ startja
- Letöltések
- A ragasztók gyakorlata
- Adó - vevõ bindelés, linkelés, párosítás (Hitec modul)
- Modellrepülõ súlypontjának beállítása
- Repülõ hajtáslánc kalkuláció
- Modell távirányító kar- és csatornakiosztása
- Messerschmitt Bf-109G Parkzone
- Hitec Optic 6 Sport Frsky DHT (toggle switch) telemetriás modullal
- DC áram logger és intelligens akku merülés jelzõ
- Vásárlás a http://www.electriflite.co.uk oldalról
- Szabályzók vezetékeinek toldása, hosszabbítása
- Big Stick by Hobbyking
- Parkzone Extra 300
- Mini Fun Cube Styromantól
- Multimotor (két hajtómûves) ismeretek
- TwinStar II. by Multiplex
- Modellrepülõgépek tárolása
- EPP lapok zsanérozása UHU por ragasztóval
- Mi legyen otthon állandóan?
- Szervócsere hab (EPP) gépben
- Revolution by Techone Hobby
Ma:
2019. December 10. Kedd,Judit napja van.
A weblapról:
update: rendszertelenül.....