FIK 80

A FIK 100-asom nagyon bejött. Sokat használtam, sokat kibírt. Aztán valahogy leamortizálódótt. Azóta ismét felmerült az igény, hogy legyen egy bedobom a kocsi hátuljába, mert talán el tudok menni kicsit repülni a családi program után típusú repülõm. Most a FIK 80-asra esett a választásom, mert a Fox-kapcsán beszerzett cuccos kihazsnálatlanul kiáltott repülõ után. Viszont az ottani súlyproblémák miatt, kicsit nagyobb gépet kerestem, olyat aminek a szárnya könnyen kivehetõ....

A Fik, mint fik mára beszerezhetetlenné vált, de a fenix 80 néven még itt-ott rendelhetõ.

Megvotl az elsõ pár repülésem. Iszonyat jó!

Rettenetesen jó! 141g lett a felszállósúly, a következõ konfiggal:

-Fenix 80
-motor: 10g, 2000kv, 5.5A peek. Rendkívül pici, szinte elveszik a propeller alatt, egyszer már orra szállt. még a foxban, de nem vettem észre tengelyferdülést.
-szervo: 4,4g. Kicsit aggódtam, hogy mit tud, egy ilyen pici szervó, de korrektnek tûnik.
-szabályzó: 6g, 6A, de sajna max 2 cella. Itt persze ez nem gáz, de legközelebb 10A-ost veszek, az max 4 cella és 10g. A foxban számított minden g, itt már elférne. Nagy szívás volt, hogy default off a fék. Nomost, az pedig kell a visszahajló propellerhez, szóval izgi volt átprogramozni távon keresztül. Fõleg azért, mert annyira pici a fékhatás, hogy szinte alig érzékelhetõ, de azért stabilan megállítja a propellert, így az sikeresen becsukódik.
-vevõ: 4g. nagyon aranyos, pici, korrekt db. Csak kár, hogy 4 csatornás. Persze itt elég bõven. Másik ugyanilyennel volt problémám. Teljesen szabálytalan pillanatokban a magasságit felrántotta koppra, és ottragasztotta. Ha elkezdem a csûrõket rángatni, egy idõ után felszabadult. A másik hibája az volt, hogy a csûrõk nulla pontja elmászott intenzívebb rángatás hatására. Aztán legutóbb ez is csinált gyanús dolgokat. Szóval nem ajánlom senkinek.
-akku: 360mAh, 2s. Azért vettem ezt, mert eredendõen a FOX-ba szántam. Most már, a fik be inkább 640mAh-s vennék, az jóval nagyobb, de árban ugyanennyi. Súlyban szerintem nem számítana a különbség. a repidõ így is több mint elég, szóval meg vagyok elégedve.
-propeller: Graupner visszahajló 6x3. Elférne nagyobb is, de régebben ezt tudtam olcsón megvenni. Riadtan látom, most mennyibe kerül, én még sokkal olcsóbban vettem. DEJÓ!

Kb 80%-os gázon bot érintés nélkül kúszik fel, nem túl meredeken, de határozottan. Elmegy látóhatárig, onnan szépen levitorlázok, majd újra fel. Kb 2 (a 3 már határeset lehet) ilyen kört bír egy akksi, és ez kb 8-12 perc. Olyan 220-240mAh-kat töltök vissza az akksiba.

Íme a kicsike

Íme a kicsike

Íme a kicsike

A törzs két oldalán bevágtam egy-egy 0.8mm-es carbonrudat a teljes hosszában. Ettõl jó merev lett. A súlypontot úgy akartam kialakítani, hogy az akksi pont alatta legyen. Így késõbb más méretû akksival is repképes marad. Ezért az egyik szervót az orrába tettem és hátrarudaztam, a másikat a farokba, és villamosan toldottam a vezetékét. A gép természetesen oldalkormánnyal van szerelve csûrõ nélkül. Ahol kivágtam az akku helyét, ott a törzs erõsen meggyengült. Így ott helyileg erõsítettem 0.8-as szénrúddal. 

2012.08.02.
Megreptettem. Egyszerûen nem akart lejönni. Nem vagyok nagy szakértõ, termikelni sem tudok, de valahogy biztosan volt, mert a repcsi egyszerûen nem jött le. Felküldtem, motor kikapcs és semmi. Azaz dehogy semmi. Fenn mászkált az égen, egyre magassabban. Amikor már nehezemre esett látni, hogy most megy vagy jön, vagy mit csinál, bebuktattam, és nem könnyen de lehoztam. Nagyon érdekes jelenség volt.


 sry tapasztalatai:

FÍK80 mérések:

tömegadatok:
Szárny: 33 gramm
törzs: 30 gramm (függõleges vezérsíkkal, és szárnyrögzítõ gumival)
két ballaszt csavar: 14 gramm
vízszintes vezérsík: 3 gramm

számított össztömeg : 70 gramm
mért össtömeg: 71 gramm (ez azért van mert a mérleg "csak" 1 gramm
pontosságú)

 Az elsõ tanulság, hogy a katalógusban teljesen rossz a súly adat. A
készítõk erre a modellre 90 grammos össztömeget adtak meg.

 A két csavar kitekerése után (-14 gramm) a gép össztömege 57 gramm
és a súlypontja a belépõéltõl 97 mm-re van. (tehát vastagon
orrkönnyû)

Egy gyors: elõzetes tömegkalkuláció:
sárkány: 57 gramm
vevõtelep: 59 gramm (vagy 25 gramm) *
szevok :10 gramm
vevõ: 10 gramm
egyéb szerelvények: 5gramm

* 59 gramm 4 db 700 mAh AAA aksi tartóban
   25 gramm a SRY féle speckó szuperkönnyû 5 cellás 200 mAh-s
   vevõtelep R/C CO2-höz fejlesztve, de ide is pont jó lesz  Menõ

  A nehéz vevõteleppel az össztömeg : 141 gramm lesz a könnyû
vevõteleppel: 107 gramm (ez nagyon tetszik)

  Nézzük a szárnyat:
Fesztáv : 784 mm (ez sem egészen 800 mm  :? )
Húrhossz: 133 mm (ebbõl az is tudható, hogy a súlypont a belépõtõl
max 44 mm-re helet)
A felületszámításnál a szárnyvégek lekerekítése miatt 756 mm fesztávval
számoltam (ennyi a valódi teherviselõ felület) igy a teljes hordfelület
A=10.0548 dm2

Nézzük a várható felületi terheléseket:
Nehéz aksival : 14 gramm/dm2
Könnyû aksival: 10,6 gramm/dm2  :tanc:  :tanc:  :tanc:  :tanc:

 A szárny mért állásszöge 0°, de mivel ezeknek a fajta szelvénynek van
un. "saját állásszöge" azt is megmértem, az 2,15°  

Ami fontos: A gyárilag megadott súlyponthelyzet úgy marhaság, ahogy
van. A FÍK 80 készítõi 1/3-ad húrhosszra adják meg a súlypont helyét.
Még jó, hogy könnyû lett az aksi és ólmot kellett raknom az orrába, mert
a végén ki is szehettem az egészet. A jó súlyponthelyzet a belépõtõl
63 mm-re van  :shock:  ez a gyári 33%-os ajánlás helyett 47,3%-nál
van. Ha a többi gép is így épült akkor erre figyeljetek!

Én csakis magassági+oldalkormány vezérlésre gondoltam. A szárnnyal
nem akarok erõszakoskodni, mert ez a gép nagyon határeset lesz.
Így is kétségeim vannak a jövendõbeli teljesítményeket illetõen,
és ha még összekócolnám a szárny körüli áramlást egy csûrõsítéses
akcióval, akkor biztosan beütne valami baj. Túl lassú lesz a gép, és
a szárnyszelvénye nem igazán ideális ilyesmire. Nagyon nagy lehet az
átesés, lebillenés veszélye ha csûrõt rakunk a szárnyba.

  Ilyen kicsi sebességeknél furcsa dolgok történhetnek ha megváltozik
a szárny körüli áramlás a csûrõkitérés miatt. Megszûnhet a felhajtóerõ,
féloldalas átesés és abból egyensen következõ dugóhúzó, de lehet, hogy
a kis sebesség miatt teljesen hatástalanok lesznek a csûrõk, ki tudja.
 Én rendes zsanérokkal bezsanéroztam a kormányokat. Az oldalkormányt
a függõleges anyagából alakítottam ki, a magassági egy 6 mm-es 
bepron lap. A mozgatórudazat 0.8 mm-es acél lesz, néhány helyen 
csõvel megtámasztva.

Még egy érdekes tulajdonságáról nem is írtam a masinának. 

  Ha erõs szélben repültem vele és úgy fordultam rá a szélre, hogy 
picit megnyomtam a magasságit a gépezet azonnal lebillent*  :shock: 
Leadta a forduló belsõ oldalán lévõ szárnyfelet, lecsúszott és 
megindult a talaj felé. Valószínûleg a kis sebesség sem igazán tesz 
jót a szárnyszelvényének, de ilyenkor annyira lelassulhat a belsõ 
szárnyon az áramlás, hogy megszûnik a felhajtóerõ az egyik oldalon. 
  Magasságival nem lehet kivenni ebbõl a lecsuszásból. Ha pl. Balra 
kezdtem a fordulót, akkot jobbra vissza kellett fordítani "szélnek" 
(na tessék hajózunk itt a repülõs topicban :twisted: ) és hagyni orral 
zuhanni egy kicsit, majd finoman kivenni a zuhanásból magasságival. 
  Ha alacsonyan történt a lecsúszás akkor annyi......

  Erre lassú repüléskor vigyázzatok, a széllel szembeni fordulóban 
inkább emeljétek meg az orrát picit (fõleg ha alacsonyan van). Így 
ugyan csúnyán fordul felkapott orral, de legalább nem csúszik le
a levegõbõl.

*én ezen tulajdonságát nem tapasztaltam.

RC modellezés


Ma:

2018. Április 23. Hétfő,
Béla napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésbõl csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévõ tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....