FIK 80

A FIK 100-asom nagyon bejött. Sokat használtam, sokat kibírt. Aztán valahogy leamortizálódótt. Azóta ismét felmerült az igény, hogy legyen egy bedobom a kocsi hátuljába, mert talán el tudok menni kicsit repülni a családi program után típusú repülőm. Most a FIK 80-asra esett a választásom, mert a Fox-kapcsán beszerzett cuccos kihazsnálatlanul kiáltott repülő után. Viszont az ottani súlyproblémák miatt, kicsit nagyobb gépet kerestem, olyat aminek a szárnya könnyen kivehető....

A Fik, mint fik mára beszerezhetetlenné vált, de a Modell Hungáriánál, Mint Fenix 80 rendelhető. Most izgatottan várom.

Megvotl az első pár repülésem. Iszonyat jó!

Rettenetesen jó! 141g lett a felszállósúly, a következő konfiggal:

-Fenix 80
-motor: 10g, 2000kv, 5.5A peek. Rendkívül pici, szinte elveszik a propeller alatt, egyszer már orra szállt. még a foxban, de nem vettem észre tengelyferdülést.
-szervo: 4,4g. Kicsit aggódtam, hogy mit tud, egy ilyen pici szervó, de korrektnek tűnik.
-szabályzó: 6g, 6A, de sajna max 2 cella. Itt persze ez nem gáz, de legközelebb 10A-ost veszek, az max 4 cella és 10g. A foxban számított minden g, itt már elférne. Nagy szívás volt, hogy default off a fék. Nomost, az pedig kell a visszahajló propellerhez, szóval izgi volt átprogramozni távon keresztül. Főleg azért, mert annyira pici a fékhatás, hogy szinte alig érzékelhető, de azért stabilan megállítja a propellert, így az sikeresen becsukódik.
-vevő: 4g. nagyon aranyos, pici, korrekt db. Csak kár, hogy 4 csatornás. Persze itt elég bőven. Másik ugyanilyennel volt problémám. Teljesen szabálytalan pillanatokban a magasságit felrántotta koppra, és ottragasztotta. Ha elkezdem a csűrőket rángatni, egy idő után felszabadult. A másik hibája az volt, hogy a csűrők nulla pontja elmászott intenzívebb rángatás hatására. Aztán legutóbb ez is csinált gyanús dolgokat. Szóval nem ajánlom senkinek.
-akku: 360mAh, 2s. Azért vettem ezt, mert eredendően a FOX-ba szántam. Most már, a fik be inkább 640mAh-s vennék, az jóval nagyobb, de árban ugyanennyi. Súlyban szerintem nem számítana a különbség. a repidő így is több mint elég, szóval meg vagyok elégedve.
-propeller: Graupner visszahajló 6x3. Elférne nagyobb is, de régebben ezt tudtam olcsón megvenni. Riadtan látom, most mennyibe kerül, én még sokkal olcsóbban vettem. DEJÓ!

Kb 80%-os gázon bot érintés nélkül kúszik fel, nem túl meredeken, de határozottan. Elmegy látóhatárig, onnan szépen levitorlázok, majd újra fel. Kb 2 (a 3 már határeset lehet) ilyen kört bír egy akksi, és ez kb 8-12 perc. Olyan 220-240mAh-kat töltök vissza az akksiba.

Íme a kicsike

Íme a kicsike

Íme a kicsike

A törzs két oldalán bevágtam egy-egy 0.8mm-es carbonrudat a teljes hosszában. Ettől jó merev lett. A súlypontot úgy akartam kialakítani, hogy az akksi pont alatta legyen. Így később más méretű akksival is repképes marad. Ezért az egyik szervót az orrába tettem és hátrarudaztam, a másikat a farokba, és villamosan toldottam a vezetékét. A gép természetesen oldalkormánnyal van szerelve csűrő nélkül. Ahol kivágtam az akku helyét, ott a törzs erősen meggyengült. Így ott helyileg erősítettem 0.8-as szénrúddal. 

2012.08.02.
Megreptettem. Egyszerűen nem akart lejönni. Nem vagyok nagy szakértő, termikelni sem tudok, de valahogy biztosan volt, mert a repcsi egyszerűen nem jött le. Felküldtem, motor kikapcs és semmi. Azaz dehogy semmi. Fenn mászkált az égen, egyre magassabban. Amikor már nehezemre esett látni, hogy most megy vagy jön, vagy mit csinál, bebuktattam, és nem könnyen de lehoztam. Nagyon érdekes jelenség volt.


 sry tapasztalatai:

FÍK80 mérések:

tömegadatok:
Szárny: 33 gramm
törzs: 30 gramm (függőleges vezérsíkkal, és szárnyrögzítő gumival)
két ballaszt csavar: 14 gramm
vízszintes vezérsík: 3 gramm

számított össztömeg : 70 gramm
mért össtömeg: 71 gramm (ez azért van mert a mérleg "csak" 1 gramm
pontosságú)

 Az első tanulság, hogy a katalógusban teljesen rossz a súly adat. A
készítők erre a modellre 90 grammos össztömeget adtak meg.

 A két csavar kitekerése után (-14 gramm) a gép össztömege 57 gramm
és a súlypontja a belépőéltől 97 mm-re van. (tehát vastagon
orrkönnyű)

Egy gyors: előzetes tömegkalkuláció:
sárkány: 57 gramm
vevőtelep: 59 gramm (vagy 25 gramm) *
szevok :10 gramm
vevő: 10 gramm
egyéb szerelvények: 5gramm

* 59 gramm 4 db 700 mAh AAA aksi tartóban
   25 gramm a SRY féle speckó szuperkönnyű 5 cellás 200 mAh-s
   vevőtelep R/C CO2-höz fejlesztve, de ide is pont jó lesz  Menő

  A nehéz vevőteleppel az össztömeg : 141 gramm lesz a könnyű
vevőteleppel: 107 gramm (ez nagyon tetszik)

  Nézzük a szárnyat:
Fesztáv : 784 mm (ez sem egészen 800 mm  :? )
Húrhossz: 133 mm (ebből az is tudható, hogy a súlypont a belépőtől
max 44 mm-re helet)
A felületszámításnál a szárnyvégek lekerekítése miatt 756 mm fesztávval
számoltam (ennyi a valódi teherviselő felület) igy a teljes hordfelület
A=10.0548 dm2

Nézzük a várható felületi terheléseket:
Nehéz aksival : 14 gramm/dm2
Könnyű aksival: 10,6 gramm/dm2  :tanc:  :tanc:  :tanc:  :tanc:

 A szárny mért állásszöge 0°, de mivel ezeknek a fajta szelvénynek van
un. "saját állásszöge" azt is megmértem, az 2,15°  

Ami fontos: A gyárilag megadott súlyponthelyzet úgy marhaság, ahogy
van. A FÍK 80 készítői 1/3-ad húrhosszra adják meg a súlypont helyét.
Még jó, hogy könnyű lett az aksi és ólmot kellett raknom az orrába, mert
a végén ki is szehettem az egészet. A jó súlyponthelyzet a belépőtől
63 mm-re van  :shock:  ez a gyári 33%-os ajánlás helyett 47,3%-nál
van. Ha a többi gép is így épült akkor erre figyeljetek!

Én csakis magassági+oldalkormány vezérlésre gondoltam. A szárnnyal
nem akarok erőszakoskodni, mert ez a gép nagyon határeset lesz.
Így is kétségeim vannak a jövendőbeli teljesítményeket illetően,
és ha még összekócolnám a szárny körüli áramlást egy csűrősítéses
akcióval, akkor biztosan beütne valami baj. Túl lassú lesz a gép, és
a szárnyszelvénye nem igazán ideális ilyesmire. Nagyon nagy lehet az
átesés, lebillenés veszélye ha csűrőt rakunk a szárnyba.

  Ilyen kicsi sebességeknél furcsa dolgok történhetnek ha megváltozik
a szárny körüli áramlás a csűrőkitérés miatt. Megszűnhet a felhajtóerő,
féloldalas átesés és abból egyensen következő dugóhúzó, de lehet, hogy
a kis sebesség miatt teljesen hatástalanok lesznek a csűrők, ki tudja.
 Én rendes zsanérokkal bezsanéroztam a kormányokat. Az oldalkormányt
a függőleges anyagából alakítottam ki, a magassági egy 6 mm-es 
bepron lap. A mozgatórudazat 0.8 mm-es acél lesz, néhány helyen 
csővel megtámasztva.

Még egy érdekes tulajdonságáról nem is írtam a masinának. 

  Ha erős szélben repültem vele és úgy fordultam rá a szélre, hogy 
picit megnyomtam a magasságit a gépezet azonnal lebillent*  :shock: 
Leadta a forduló belső oldalán lévő szárnyfelet, lecsúszott és 
megindult a talaj felé. Valószínűleg a kis sebesség sem igazán tesz 
jót a szárnyszelvényének, de ilyenkor annyira lelassulhat a belső 
szárnyon az áramlás, hogy megszűnik a felhajtóerő az egyik oldalon. 
  Magasságival nem lehet kivenni ebből a lecsuszásból. Ha pl. Balra 
kezdtem a fordulót, akkot jobbra vissza kellett fordítani "szélnek" 
(na tessék hajózunk itt a repülős topicban :twisted: ) és hagyni orral 
zuhanni egy kicsit, majd finoman kivenni a zuhanásból magasságival. 
  Ha alacsonyan történt a lecsúszás akkor annyi......

  Erre lassú repüléskor vigyázzatok, a széllel szembeni fordulóban 
inkább emeljétek meg az orrát picit (főleg ha alacsonyan van). Így 
ugyan csúnyán fordul felkapott orral, de legalább nem csúszik le
a levegőből.

*én ezen tulajdonságát nem tapasztaltam.

RC modellezés


Ma:

2017. November 21. Kedd,
Olivér napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésből csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévő tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....