Egyszerű hab repülő mmormotától

Hab tanuló gép
építési leírás

A gép nagyon könnyen vezethető, tanulásra alkalmas modell. A fülezett szárny miatt magától visszaáll a szárny vízszintes helyzetbe, ha nem csűrik szándékosan. Emiatt némi tehetség kell a lezuhanáshoz – magassági kormánnyal kell a földbe döngölni...
Tanuló gépnél szokatlan módon csűrő + magassági kormányzású. Azért választottam a csűrőt, mert sokkal könnyebb tovább lépni komolyabb gépek felé, ha valaki a csűrős kormányzást tanulja meg. További előny, hogy a géppel lehet korlátozottan műrepülni is, a bukfenc mellet orsó, leborítás, háton repülés is lehetséges, ami csűrő nélküli géppel persze nem megy.

Kell hozzá:
Előzetesen el kell mondanom, hogy – bár a sárkány rész csak pár száz forint – nem lesz olcsó a gép. Szervók, elektronika, motor ugyanúgy kell ebbe is, mint egy komolyabb szerkezetbe. Szerencsére ezek az alkatrészek nem vesznek el, később esetleg át lehet telepíteni őket egy másik, igényesebb repülőgépbe. Ebben a gépben lezuhanás esetén is viszonylagos biztonságban vannak – a gép lassú és könnyű, nem fog keményen becsapódni. A puha hab védi az elektronikát.
   
minimum 3 csatornás rádió
Mikrovevő, minél könnyebb, lehetőleg 10g alatt. Nem szükséges a teljes hatótávolság, ezzel a géppel altalában 200m-en belül érdemes repülni. Kicsi, lassan megy, nem kell neki nagy hely. Megfelel pl. Jeti Rex5, Schulze Alpha 435, GWS stb.

2 db mikroszervó, 9g-os vagy könnyebb, pl. Waypoint 084, 064, Hitec HS-55, GWS Pico stb

2s LiPo 700mAó akku
Bár a LiPo drágább mint a NiMh, itt érdemes kicsit többet fizetni, mert az akku sokkal könnyebb, mint egy hasonló kapacitású Nimh. Ez a gép akkor fog jól, sokáig és lassan repülni, ha könnyű. Hazai boltokban Etec vagy Kokam kapható. Én az Etecet ismerem, jó.

Motor + kontroller, kefe nélküli Én egy házilag épített 20g-os CDRom motort építettem be. A motor így persze majdnem ingyen van, de dolgozni kell vele, és drága kontroller kell hozzá. Cserébe nem kell áttétel, könnyű, erős, csendes, és jó a hatásfoka. A gép legalább fél óráig repül átlagos használat mellett.
CDRom motor alkatrészek selejt PC Cd meghajtóból szedhetők ki.
Ha ez túl bonyolult, minden szükséges alkatrészt tartalmazó kitet többfélét is lehet kapni pl. a www.aircraft-world.com vagy www.gobrushless.com internetes boltban.
Még jobb kész motor a legkisebb AXI: AXI2204, ez is kefe nélküli külső forgórészes motor.
Fenti kefe nélküli motorokhoz a Jeti Advance 04-3p (ez 4 A-ig jó) vagy a Castle Creations CC Phoenix10 (10 A-ig) kontrollert ajánlom.

Alternatív Motor + kontroller, hagyományos kefés
Ha a kefe nélküli megoldás nem fér bele a költségvetésbe, pl. a GWS IPS A vagy B áttételes hajtóművet ajánlom. Ehhez egy kb. 5A-es kefés kontroller való, pl. Jeti Jes005, Jes006, a GWS valamelyik kisebb kontrollere stb. Fontos, hogy minél könnyebb legyen.

Légcsavar: legyen könnyű, slowflyerbe való. Megfelel pl. a jellegzetes narancssárga GWS propeller. A méret erősen függ a motortól és esetleges áttételtől. A egyémen a CDRom motorhoz egy GWS EP-7035 passzolt. A légcsavar felerősítésére a gumis propsaver megoldást javaslom (fénykép...) ez jó eséllyel megvédi a propellert meg a tengelyt, ha teljes gázon talajt fog és lefúr a csavar...

Hab lapok
Egy fél négyzetméteres 4mm-es bordás styropor parkettaalátét lap, én az OBI-ban vettem. Ez a lap különösen alkalmas hengeresre hajlított törzs készítésére, mivel a bordázás irányában könnyen hajlítható.
Egy kisebb darab 5mm-es polisztirol hablap, a farok részt valamint a belső tartó lapot érdemes ebből csinálni, de ha nincs, a bordás is jó.

Ragasztó
Én meleg ragasztó pisztollyal csináltam, ez a leggyorsabb és legkényelmesebb, nem kell sokat várni. Viszont nehezebb, mint az egyéb ragasztók, mivel nem lehet nagyon vékonyan használni, kihűlne mielőtt odaér a másik darab...
Jó még az Epoxy, Araldit, Általános faipari ragasztó, habálló CA stb. Ki kell próbálni, egy csomó oldószeres ragasztó feloldja, tönkreteszi a habot.

Egyebek
Széles cellux (25-30mm), habálló festék vagy díszítő öntapadó fóliák, öntapadó tépőzár, 4-es vagy 5-ös műanyag csavarok és fém anyák, mozgató karok a csűrőkre és a magasságira, 1-es acéldrót, 1,5-ös karbon szál

Szerszámok
Tördelhető pengéjű kés (érdemes jót venni), fém vonalzó, egy nagy asztal kartonpapírral leborítva hogy nyugodtan lehessen habot vagdalni, csiszolópapír, csvarhúzó, forrasztópáka, csípőfogó stb.

A munkát érdemes a szárnnyal kezdeni. Ki kell vágni egy 500*120-as lapot a bordás habból, a bordák hosszában legyenek. Filctollal lehet előrajzolni a habra, majd a fém vonalzó mellett egyetlen határozott vágással leszabni a darabot.
Ezután a külsó, nem bordás oldalra fel kell ragasztani az éls hajlítások vonalában 2 széles celluxot. Ez lehetővé teszi a hab éles hajlítását, különben a hab a külső oldalon szétszakadna. A rajz szerint meg kell hajlítani a habot pl. az asztal élén vagy a fémvonalzó mellett, majd az élét a rajz szerint leragasztani. Fontos, hogy ne csavarodjon a szárny. Ki kell vágni 2 db bordát a habból a szárny 2 végére, és felragasztani. A rajz megadja a hozzávetőléeges méreteket, nem kényes. Nagyjából a belépő élhez közeli harmadban legyen a legmagasabb a szárny. Két további borda jön középre, úgy, hogy 38 mm legyen a távolságuk. Ezeknek a bordáknak persze nem lesz elejük, mert ott a visszahajlítás...

A fénykép szerint egy téglalap alakú lyukat kell vágni a csűrő szervónak. A meleg ragasztó pisztollyal egyszerűen be lehet a szervót ragasztani a lyukba. Ez stabilt tartást biztosít. Nem kell félteni a szervót, ha egyszer ki kell szedni, le lehet róla kaparni a ragasztót. (ezt ne epoxyval...)

Ki kell vágni a két csűrőlapot a rajz szeriti méretben, 25*220 mm, a nem bordás 5 mm-es habból. Ezután a lapok egyik hosszanti élét vonalzó mellett 45 fokban le kell vágni, hogy jobban tudjon majd mozogni. Nem kell teljes vastagságban levágni, mert akkor ronda lesz, a vastagságból maradjon meg 1,5-2 mm.
Rögzítése a szárnyhoz a következő:
Egy széles celluxot ki kell lazán feszíteni az asztalon úgy, hogy a ragasztós fele legyen felfelé. Nem szabad nagyon meghúzni, mert deformálná a habot. Ezután felülről rá kell helyezni kb. a feléig a szárnyat. A szárny felső oldala legyen lefelé, a cellux felé. Ezután rá kell nyomni a celluxra a csűrőlapot is, maradjon kb. 1,5mm hézag a szárny és a csűrőlap között. A csűrőlap levágott éle természetesen a szárny felé legyen, a levágott résszel felfelé.
Ezután fel lehet szedni a szárnyat az asztalról, és jól rámasszírozni a celluxot, majd a felesleget a végeken levágni.
Ezután a csűrőlapot csontig vissza kell hajtani, fel a szárnyra. Egy második széles celluxot végig kell ragasztani a szárny alsó élén, majd ráhajtani a szárny élére és a visszahajtott csűrőlapra. Ez a második cellux a hézagban hozzáragad az első celluxhoz, és ezen a kettős celluxon hajlik a csűrőlap. Ha minden jól sikerült, könnyedén mozoghat a csűrőlap.
Meg kell ismételni a műveletet a másik csűrőlappal is.

Fuhur kitűnő magyarázó rajza a celluxos zsanér megoldásról, az ő And Now leírásából loptam ki:


Mindenképpen érdemes Fuhur leírását is elolvasni, sokkal részletesebb mint az enyém, és rengeteg megoldás ennél a gépnél is használható.
http://ultra.obuda.kando.hu/~amolnar/modellezes/info/LeirasAndNow.pdf

Ki kell vágni a szárny két fülét a rajz szerint. A szárnyhoz, pontosabban a szárny végén levő bordához illeszkedő rész enyhén ívelt, ki kell próbálni, az a lényeg, hogy hézagmentesen összeillesztve a fül kövesse a szárny ívét, és a rajz szerinti mértékben álljon felfelé, kb. 110mm magasra. Nem kényes a pontos érték, de legyen egyforma a két fül. Ha az ív jó, lehet ragasztani a meleg ragasztóval. Megjegyzem, hogy a hab könnyen, szépen csiszolható falapra erősített csiszolópapírral, az ívelt részeket formára lehet igazítani.

A farok rész vízszintes részét ki kell vágni 5 mm-es nem bordás habból, a magassági kormány lapját ugyanúgy kell kialakítani, mint a csűrőket.
Szintén ki kell vágni a függőleges vezérsíkot.

Jöhet a törzs. Anyaga a 4mm-es bordás hab, mérete 500*120mm. (nem véletlen mindig ez az 500, ilyen széles a bordás hab lap...). A bordák természetesen legyenek hosszában. Ki kell még vágni a belső tartólapot, ez tartja meg U alakban a törzst, és erre jön majd az akku, a vevő és a kontroller. Ez utóbbi 5-ös nem bordás hab, 220*38mm. Ha valakinek szélesebb az akkuja, a 38mm értelemszerűen lehet több is.
A kivágott bordás habot óvatosan U alakra kell hajlítani, jól jön valami seprűnyélszerűség (a seprű részt le kell fűrészelni a könnyebb kezelhetőség érdekében, a maradékot a művelet után gondosan el kell ásni...). Ezután egyik végével elvágólag bele kell ragasztani a keresztirányú tartó lemezt. Annyira legyen közel az U nyitott tetejéhez, hogy elférjen rajta a vevő. Az akku majd alatta lesz. A ragasztás némi ügyességet igényel ragasztópisztoly esetén.

Mikor kész, a farokrészt óvatosan össze kell nyomni, a vége már egész lapos legyen. Itt a két oldala közé lesz beragasztva a függőleges vezérsík. Ragasztás előtt a felső részből egy keveset le kell vágni, mert az összenyomás miatt a felső él előre lejtene – ezt le kell vágni, hogy vízszintes vezérsík tényleg vízszintes legyen majd. (Fénykép)
Mikor ez is kész, a függőleges vezérsíkba hátulról előre félig, a vízszintes vezérsíkba elölről hátrafelé szintén félig egy 5 mm-es kivágást kell készíteni, így a vízszintes vezérsíkot rá lehet tolni a gépre. Ha sikerül kellően összeilleszteni, szétszedés, ragasztózás, visszahelyezés.

A gép elején az U alját ki kell vágni, itt lesz az akku helye. Az akku rögzítéséhez egy darab öntapadó tépőzárat kell ragasztani a belső tartólapra, a párját meg az akkura. Akkora helyet kell hagyni az akkunak, hogy előre-hátra lehessen 2-2 centit mozgatni, ez később a súlypont finom beállításához jól jön. A tépőzár persze lehetővé teszi a tologatást.

A motor rögzítése némi kreativitást igényel, attól függ, milyen motor. Erről nem tudok sokat írni.
Tűzfalra rögzíthető motor esetén egy hab lap az orrba, erre mindkét oldalon egy-egy balza lap ráragasztva erősítésnek, rá a motor.
GWS IPS esetén egy lécet kell hosszában a középső hablapra ragasztani, majd a léc fölé még egy darab habot ragasztani erősítésnek.
Az én motorom olyan, mint egy gomba. A szárára ragasztottam és cérnával rákötöztem két 2mm-es karbonrudat. A rudakat meleg ragasztóval a középső hablapra taknyoltam.

Ezután jön a szárny rögzítése. Mivel a felhasznált alkatrészek különbözőek lehetnek, meg kell határozni a súlypont alapján a szárny helyét. Ehhez legyen a helyén a motor, az akku (középen a fészkében), a kontroller, a vevő (ezek a szárny alatt legyenek, így hozzáférhetőek maradnak a törzs felső lemezeinek felragasztása után is). A hátsó szervót is ideiglenesen rá kell tenni a törzsre, majd valahol közvetlenül a szárny mögött lesz.  
Ezután fel kell tenni a szárnyat, és a törzs alá keresztbe egy ceruzát téve meg kell keresni az egész súlypontját. Addig kell előre-hátra tologatni a szárnyat, amíg a súlypont a szárny első harmada alá kerül. Ezután meg kell jelölni a szárny pozícióját.

A szárny rögzítése:
Két 4-es vagy 5-ös műanyag csavarral történik. A két középső borda közé alul be kell ragasztani egy hablapot. Ezután két lyukat kell fúrni középvonalban a szárnyba, és átjelölni a törzs középső hablapjára (persze lehetőleg ne a vevőbe fusson a csavar...). Az anyák a középső lapra lesznek ragasztva, de nem közvetlenül. Ki kell vágni egy 25*38 hab lapot, közepébe fúrni egy lyukat, amibe belefér az anya. Tetejére kell ragasztani egy 25*38 vékony műanyag lapot, amin már csak a csavar átmérőnek megfelelő lyuk van. Az anyát bele kell ragasztani a fészkébe, majd az egész vacakot a törzsbe a hab tartólapra, persze a műanyag lappal felfelé. Így a csavar meghúzásakor az erős műanyag lap tart ellent, nem csak egy kis darab hab.

A szárnyat tartó csavarokra két nagy (kb. 25mm átmérőjű) műanyag alátétet kell készíteni, nehogy átszakadjon a fejük a gyenge habon. Műanyag lapnak megfelel a 0,4 mm-es nyomtatott áramköri lemez, vagy ha nincs jobb, egy CD korongból kivágott darab. (a zenét hordozó ronda réteget csiszolópapírral lehet eltávolítani családtagunk kedvenc lemezéről, majd a maradékot a söprű mellé kell elásni)  

Most már majdnem kész a gép. A szárny elé és mögé két takaró hablapot kell ragasztani a törzs nyitott U részének lefedésére. A hátsó lapba, a szárnyhoz közel (ahol a súlypont megkeresésekor volt) kerül a magassági szervó. Be kell ragasztani a habba vágott téglalap alakú lyukba meleg ragasztóval.

A törzs elejét a motor alatt érdemes megerősíteni egy hab csíkkal. (fénykép) Leszálláskor ez fog talajt, kevésbé szakad szét a törzs eleje.

A csűrők és a magassági mozgatókarjait egyszerűen meleg ragasztóval rá lehet ragasztani a habra. Itt ne sajnáljuk a ragasztót, legyen a kar körül egy centis szétterült ragasztófolt. (fénykép)
A csűrőknek két tolórúd kell, pl. 1 mm-es acéldrót. Legyen benne egy z alak, hogy lehessen kicsit állítgatni. (fénykép)
A magassági tolórúdja sokkal hosszabb, ide 1,5 mm-es szénszálat ajánlok. (az acél vagy túl nehéz, vagy kihajlik...)

Jöhet az elektromos összekötés. A gép kicsi, a szervók drótjai valószínűleg elérik a vevőt, ugyanígy a szabályozó is. Ha a motor 3 fázisú, találomra be kell kötni a 3 drótot. Ha a motor fordítva forogna (érdekes módon erre jóval nagyobb az esély mint 50%) akkor bármelyik két drótot meg kell cserélni és jó lesz.
Az antennát a törzs belsejében hátra lehet vezetni, a vége lógjon ki szabadon a gép hátuljából. Nem árt megragasztani, hogy ne a vevőből szakadjon ki ha valami meghúzza a drótot.

Ha az elektromos összeköttetések készen vannak, ellenőrizni kell, a csűrő és a magassági jó irányba mozog-e. (ha a rádió nem ad lehetőséget fordításra, ezt még a szervó beépítése előtt célszerű kipróbálni...)
Elsőre nem kell még feltenni a propellert, így kisebb a balesetveszély és békén marad a gép. Először a rádiót kell bekapcsolni, azután a gép  akkuját összedugni. Kikapcsoláskor előbb a gép akkuját bontani, ezután kikapcsolni a rádiót.
A jobb oldali botot húzva a magassági felfelé kell kitérjen (a gép emelkedni fog).
A jobb oldali botot balra döntve a bal szárny csűrője felfelé kell kitérjen (ez balra fogja bedönteni a gépet).
Bekapcsoláskor a bal oldali bot legyen csontig húzva, ez a gázkar. Előre tolásakor indul és gyorsul a motor.

Ha valami nem világos, ne kíméljetek...


Berepülés:

Repülés előtt nagyon ajánlom a legalább néhány órás szimulátoros gyakorlást valamelyik lassabb csűrős géppel. Az ingyenes FMS erre a célra tökéletesen megfelel. Természetesen a rádiót kell összekötni a PC-vel, billentyűzettel repülni nincs sok értelme. Ha nincs összekötő kábel, megfelel a 2 analóg joystickes gamepad is. Érdemes két kis rúddal megtoldani a gombákat, hogy jobban hasonlítson a rádióra. Nem kell valami precízen repülni, lényeg, hogy az alapmozdulatok ösztönösen működjenek, akár megy, akár jön a gép...

Szélcsendes napot kell választani, ez a gép nagyon könnyű és lassú, nem szélbe való. Első indításhoz célszerű megkérni egy gyakorlott pilótát. Bár a gép abszolút jóindulatú,  egy kezdőnek szerencsésebb egy kitrimmelt, elengedett bottal is rendesen repülő gépet átvenni – jó magasan, hogy gáz esetén a segítőtárs még idejében visszaszerezhesse a rádiót...   :-)
Ha megfelelő anyagokból épült a gép, a tömege kevesebb lesz mint 200g, az enyém pl. 170g. A motor húzása ehhez képest brutális, nálam 220g.  Ez persze egy kezdőnek nem kell, szépen repül harmad gázon is a gép. Ha viszont valami hülye helyre készül hanyatt bezuhanni a szerencsétlen repülő, nagyon jól jöhet ez az erőtartalék, bármilyen helyzetből azonnal kihúzza a motor teljes gázon.. Ha a motor gyengébb, semmi baj, 100g húzással már gyönyörűen fog emelkedni, sőt figurákra is képes lesz.
Ha a gép le is zuhan, szinte biztos hogy semmi baja se lesz, ha legalább a gázt lekapta a pilóta becsapódás előtt. Ha mégis – meleg ragasztó, és máris repül újra.

Jó szórakozást!

Képek:

Először a rajz
:
Nem valami precíz, néha centiben, néha mm-ben. A gép annyira egyszerű, hogy remélem így is érthető minden...
 

A gép egyben:


A szárnyvég a lezáró bordával és a bordára ragasztott füllel
:
jól látszik a hab bordázata, a belépő élnél a hajlítások, valamint a csűrőlap celluxos megoldása


A szárny közép része:
- a két középső borda eleje hiányzik, mert ott a hajlított erősítés
- a két bordára alul egy erősítő lapot ragasztottam, ezt ki kellett vágni, mert nem fért el tőle a vevő
- jól látszik a szervó, valamint a csavarok furatai


A farok rész felülről:
- jól látszik, hogy a vízszintes vezérsik hátsó éle esik egybe a függőlegessel, így a magassági kormány szabadon mozoghat
- a vízszintes vezérsík előtt, a törzsön látszik a vágás nyoma, mivel a törzs a farok résznél össze lett nyomva, kiszélesedett felfelé, és a vízszintes vezérsík lejtett volna előre, a felesleget a törzsből ferdén le kellett vágni
- nincs oldalkormány, persze könnyen lehetne csinálni


A farok rész alulról:
- a függőleges vezérsík hátrafelé a legömbölyítésig kilóg
- az antenna drótja szabadon kilóg hátul, de kitépődés ellen a habhoz van ragasztva
- jól látszik, kb mekkora rés kell a mozgó és alló lap között a celluxos zsanérnál
- jobb oldalon látszik a törzset felül lezáró hablap éle


A törzs belül, leszedett szárnnyal:
- a csavaranyák rögzítő megoldása, a csavarok az alátétekkel
- a vevő a habra van ragasztva,  a kontroller az orr részben van befalazva
- bal oldalon a két karbon rúd látható, amire az én gomba alakú CD motorom szára van rákötözve és ráragasztva


A gép orr része:
- a saját készítésű motor külső forgórészes, az egész látható fém rész forog
- egy külön hab csíkot ragasztottam az orr rész aljára, ez fogja fel leszállásnál az ütést
- erre a csíkra még egy réteg celluxot is ragasztottam, így sokkal szívósabb, nem szakad el a hab durva becsapódásnál


A propsaver (propeller mentő) közelről:
- ha a propeller talajt fog, le tud billenni,
- a tengely nem megy keresztül a légcsvaron, csak egy 2mm-es perem nyúlik be a propeller középső furatába, ez központosítja
 

Az orr rész alulról:
- az akkutartó fészek az orrban van, az U alakű törzs alja ki van vágva
- látszik a beragasztott öntapadó tépőzár, erre van rányomva az akku
- az akku bontható csatlakozói (2 mm-es csatlakozó, modellboltokban beszerezhető)
 

A szervók és mozgató mechanika:
- jól látszik, hogyan van meghajlítva az acéldrót, a z alak miatt lehet utólag kicsit szabályozni egy fogóval, hogy középen pont vízszintesek legyenek a lapok
- drótokat úgy lehet a helyükre tenni, hogy először a csűrő karjaiba kell befűzni őket, ezután a szervóról levett szervókarba, végül visszatenni a szervóra
- a szervót a vevőre kötve és bekapcsolva érdemes középállásba hozni a rádióval beépítés előtt


A csűrő mozgató karja:
- jól látszik a kar felragasztása, és a drót kapcsolódása a karhoz
- felül látszik, hogyan van levágva a csűrőlap alsó éle a szabadabb mozgás érdekében, valamint a kettős celluxos zsanér

RC modellezés


Ma:

2017. November 21. Kedd,
Olivér napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésből csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévő tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....