Easy Star

  2011. november.....

Hála a 
http://www.der-schweighofer.at/ cég nagyvonalúságának, leárazták az ES-t. Nem álltam ellen rendeltem egyett.

Kb a klasszikus megoldás súlyát képviselõ modern változat paraméterei:


Akksi
2200/3s/20C (180g)
Motor
50g 2200kv vagy az ebayon is érdemes kutakodni
Szabályzó: 18(20)A 3s
ropeller: a gyári tökéletes ebben a konfigban
Szervó: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
ne feledkezzünk el az akku csatijához illõ csatlakozó rendelésérõl a szabályzóra.
www.ebay.com


Outrunner motor beépítés: Mivel az ES eredendõen inrunner motorhoz van tervezve, egy kicsit improvizálni kell. Én úgy tervezem, hogy kifaragok habot, amivel kitöltöm az inrunner motor helyét, beragasztom, majd a motortartóra ragasztok egy tûzfalat, és arra fogatom be a motort. No, amint kész, rakok fel pár fotót.

Addig is a hajtás:


Ezt a hajtást szánom bele.

Angol nyelven is olvasgathatsz a témáról....


2011.03.13.
Elkészült a kicsike.

Easy Star I. brushlessmotorral, gyári súllyal
ES I. 3f motorral

Nagyon egyszerûen igyekeztem megcsinálni. A törzs feleket purexxel ragasztottam össze, elég masszívan, minden olyan felületet bekentem, ahol érintkeznek. Sajnos ez a késõi ES I. már nem olyan precíz szép munka, mint a régebbiek (kék szárnyú, eredeti), ezért a farok összerakásánál volt kalandom. Több helyen kellett sorjáznom, és még így is elõfordult, hogy nem figyeltem oda, és nem raktam pontosan a helyére a vízszintest, egy megmaradt sorja miatt. Szerencsére a síkja megmaradt, így baj nem történt, szépen repül. Szárnyra alul felül a szénrúd vonalában üvegszövetes széles ragasztószalagot ragasztottam. A képen nem látszik, mert fehér. A képen látható csíkok egyrészrõl láthatósági dekorációk, másrészrõl pedig a szénrúd végénél fogják közre a szárnyat minden eshetõségre.
A gyári motor helye kitöltve EPP-vel, rétegelt tûzfal felragasztva

A gyári motor helyét teljesen kitöltöttem EPP-vel, amit jó bõséges purex adaggal rögzítettem. Így kialakult egy gyakorlatilag sima felületem, amire már tudtam ragasztani egy rétegeltlemez tûzfalat, amire pont ráfért a kiválasztott 50g-os motor. Ezen megoldás elõnye, hogy a motor ágya, a habgéphez mérten kõ kemény, iszonyat szilárd lett. A gyári ES megoldásnak az egy nagyon gyenge pontja volt. Propellernek jól bevált a gyárilag vele adott légcsavar, természetesen a gyári agy nélkül. A motorhoz adott agyra kellett egy 3mm-es zsugorcsõ darabot rámelegítenem, így a tengely átmérõje hízott annyit, hogy lötyögés nélkül ráment a propeller.

A felszállósúlyom (akkuval tehát) 715g lett, a gyári 680g-os ajánlással szemben, a súlypontom 6.5cm-re adódott.







2012. 03. 13. Az elsõ tapasztalatok szerint a hajtás ereje bõséges. A továbbiakról orkán okán nem tudok beszámolni, amint lehet leírom.
2012.03.16. Ma ismét repült az ES. Sajna ma is viharos szél volt, így nem tudtam teljes körûen kiismerni a viselkedését. Ami most is látszik, hogy sokkal barátságosabban viselkedik, mint az EG. Gázadásra alig emeli az orrát, szépen vezethetõ marad. Ha bármerre kibillenik a siklásból, akkor magától nagyon hamar visszatér belé. Az oldalkormány hatásossága tényleg nem egetverõ, de végülis elõbb - utóbb befordult mindig. Jó lesz így, elvégre nem egy 3D-s mûrepülõ, hanem egy vitorlázó, annak viszont meglepõen jól mutatkozott be, kb 6 perc motoridõvel fenn volt a gép majdnem 20 percet, és 800mAh ment vissza az akkuba utána. Igaz, úgy gondolom, volt termik is, ami segített, de így is szép teljesítmény. A hajtás nagyon jól vizsgázott. A gép kb 60%-os gázon szépen emelkedik, teljes gázon meg kifejezetten fürge.

A berepülési video kicsit megvágva:
2012.05.11. Végre sikerült szép idõben egy nagyot repülnöm vele. 20 perc repülés után 1000mAh ment vissza az akksiba, termik segítsége nélkül.

2012. 07. 17.
Egy magasság logger is került be a gépbe. Íme az eredmény:

Szépen látszik, hogy a felszállás után kitrimmeltem a magassági kormányt. Majd 3 perc motorüzemmel 522m magasra jutottam. Innen kb 9 perc alatt 200m körülig süllyedt a gép, majd miután a család, már sietett volna, gyorsan lehoztam. Mindezekután kb 1000mAh ment vissza az akksiba.

   




2005. május

Ezen a lapon a kedvenc repülõm kalandjai vanak leírva és bemutatva. Vannak fotók, és a lap alján pár Quicktime formátumu videofelvétel, ahol látható és hallható a kis gép néhány repülése, leszállása.

A fotók átlagos mérete 1MB körüli, rájuk kattintva poszter méretben jelennek meg, a mozik 5 és 21 MB méret közöttiek.




Az elsõ repülés tapasztalatai
 


Jól repül, nagyon jó. Kicsit kevesellem a motor tolóerejét, de ez van. Nekem 7 cellás 1050mAh-s NiMh akkukkal kb 8 perc volt a repülési idõ full gázon.

Ami gond volt:
1. a szárny a repülés közben hajlamos a szétcsúszásra. Ki kell találni valami szellemes módot, hoyg megakadályozzam.
2. a gép orrészét, a pilótafülke végéig meg kell erõsíteni mûgyantával, és szövettel. Így nagyon sérülékeny. Szerintem símán elbírja a plusz súlyt, és még az egyensúlyának is jóttesz.




Az összeszerelés
 


Az alábbiakban 2 tapasztalt kolléga összeszerelési módszerét teszem közzé:

Mabor:
A szabályozót a motor közvetlen közelében bevésem a törzsbe és kétoldalas tapadóvat rögzítem. A motort szûröm!
A vezetékeket meghosszabbítva elõre-viszem a tágas elõtérbe.
A törzset a hátulsó 20 cm -en szigorúan összeragasztom!!! Epoxival!!!/ A fényes felületet meg kell csiszolni./
Ez fontos a vezérsíkok biztonságos rögzítése miatt is.
Az ettõl elõbbre esõ törzsrészt az Origóban kapható üvegszál-erõsítésû celluxxal rögzítem /nekem a celluxxal rossz tapasztalataim vannak; újkorában jó, de kb 1 év után rondán lepöndörödik, és csúnya ragasztómaradványokat hagy a habon; szerintem kerülendö; jó minõségû szürke szélessszalag nekem jobban bírja az idõ folyását (szerk)/ , ami bika erõs. A motort is kétoldalas tapadóvat teszem a helyére, meg sem tud mozdulni. Szükség esetén pedig széthajtható!!! Ezután még a dekoráció is rögzít.
A törzs alján, egy 5cm széles diagonál erõsítésû cellux- csik megy a hátsó harmadig, / alatta mûanyagcsõben az antenna. /

A súlypontot az akkutól függõen ólommal korrigálom. /5-6 cm a belépõtõl./

Force:
Ragaszd össze a törzset teljesen,egyedül a motorágy tetjét ne!
A motort 2 oldalas ragszalggal(0.5-1mm-es 2oldalas szalag) rögzítsd a motorágyban,majd a motorágy tetejét(amit ugye nem ragasztunk össze ragasztóval) pedig üvegszál erõsítésõ ragasztószalaggal! Ha mindent jó csináltál akkor a motor fixen a helyén van,ugyanakkor ha vmi hiba van akkor könnyedén ki lehet szerelni!
Minden más dolgot amit beleteszel a modellbe,a gyári nyílásokon át el tudod érni!
A tolórudak csöveit, cyanoacrylate ragasztóval rögzítsd pontonként!
A kabintetõ füleit is cyanoacrylate ragaszóval!
A törzset , vezérsíkokat Purex-al(vékonyan kend meg mert a purex eléggé megdagad a száradás alatt)!
A kormányemelõket is purex-al ragaszd!
A két szárnyfelet,vagy kétoldalas szalaggal, vagy 2-2 db kicsi de erõs mágnessel a két szárnyfélben fogasd össze a törzsben,semmiképp se ragaszd össze,mert ezekkel a megoldásokkal is stabilan a helyén marad,s ha vmi van akkor ez is szétszedhetõ plussz szállítani is könnyebb!
A súlypont beállítására öntapadós alufelnisúlyokat használj(gumisnál lehet kapni)a modell orrába belülrõl is fel tudod ragasztani nagyon jól ragad,s nem csúfítja el a modellt kívülrõl!
Az akkunak keményebb szivacsból készíts egy fészket,ami jól a helyén tartja!
Mabor kolléga már kitapasztalta, a helyes súlypont a belépõéltõl : 50mm!!! Igy sokkal szebben repül mint a gyárilag ajánlott súlyponttal!
A kormánykitérések: magassági 5-7mm +/-,az oldalkormány 15-21 mm +/- !
A tolórudak kormányfelületekhez való bekötésénél az inbuszcsavaroknál használj csavarrögzítõt,hogy ki ne lazuljanak a levegõben, de vigyázz hogy csak a csavarokat rögzítsd, a bekötés tudjon a tolórúdhoz alkalmazkodva csuklani a kormányemelõkben,majd úgyis látod hogy mire értem!
A légcsavart lecserélheted 1 jobbra: Graupner CamProp 5.5x4.3-as ra!
kell hosszá egy motortengelyre feltehetõ atalakító agy!
Mielõtt a törzset összeragasztod,ne felejtsd el beletenni a motorhoz vezetõ kábelt,mert utána már macerás nagyon! A motorra ne felejts kondikat forrasztani a fórumban fentebb leírt módon!
Én így raktam össze az Easy Star-omat!

Én:

Purex helyett epoxyt használtam, azt jobban szeretem, bõvebben alább....




Néhány késõbbi tapasztalat
 


1. A szárny szétcsúszását nagyszerûen megakadályozza egy pár a CDROM fejmozgató mechanizmusából kinyert mágnes és 3-as anya beragasztva.
2. A kabin üvegszövet-epoxy süvegezése bevált. Egész durva földnekmenéseket is kibírt sérülés nélkül. Sõt igazából az egész törzsön végigvezettem, igaz ott már nem egész felületen ezt az erõsítést.
3. A szárnytövet, ahol kibújik a törzsbõl, körben megerõsítettem üvegszövetes gyantával, és alul és felül végigvezettem egy-egy megerõsítés csíkot.
4. A vezérsíkokat mozgató tolórudak a vezérsíkokhoz rögzítésének gyári megoldása nem tetszett. Egy pici anya kioldódik, és vége elment a kormányzás. Ezért én azt találtam ki, hogy magát a tolórudat meghajtom megfelelõ módon, és kész. Ezzel lötyögésmentesen és kilazulásmentesen sikerült megoldanom a csatlakozást.

+1. Ha valaki a fényképeimen felbúzdulva nekiáll epoxyval, üvegszövettel erõsíteni, rendkívül vigyázzon arra, hogy a gép súlypontja nehogy hátratolódjon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a súlypont mögött (faroknál, motorágynál) csak nagyon finoman szabad plusz anyagot felvinni, az orránál lehet bõvebben. Ekkor fel kell készülni arra, hoyg a gép vitorlázóból kicsit átalakul egy motoros, rendkívül kezes repcsivé. De teljesen kezdõknek megéri, mert kevésbé törik.




A motorágy és a propeller
 


5. A motorágy megerõsítés szintén szükséges volt, és bevállt. Annyiból nem volt jó konstrukció, hogy maradt egy olyan kb 1cm-es rész a tövénél, ahová nem került üvegszövet (ez a képen sajna nem látszik, a szárny elõtt, az orfelé van). Mondanom se kell, egy csúnya zuhanásnál ott tört el. Szóval vigyzni kell, nem maradjanak ki felületek.
6. A motor tolóerejével baj volt. Kiderült azért, mert a propeller agyat nem fordítottam meg. Így a propeller "fordítva" forgott. Ezzel azt értem el, hogy azonos áramfelvétel mellett kb 1/3-a a tolóereje, mint normális üzemben. Erre borzasztóan ügyelni kell. A propeller akkor jó, ha a tollán lévõ apró betük arra nézne, amerre az tolja a levegõt. Természetesen akkor sem lesz egy mûrepülõ, de úgy már kellemesen el lehet vele repkedni.







 
FONTOS!
A epoxys megerõsítésekkel NAGYON csínján kell bánni! Könnyen el lehet szállni a súllyal! És még könnyebben a súlyponttal! Szóval csak nagyon finoman!

Az ES lényege, hogy örömrepülõ. Felküldöd és fennmarad. Vitorlázik, repülget, fennmarad. Ja aztán majd le is jön valamikor, kb magától...


Akkor van elemében, ha könnyû. Kis motor (ahogy mondták 40-60g, 1500-1900kv bõven elég), könnyû akksi (3s1000mAh) és igazából a csûrõnek sincs semmi értelme. Minek. Kanyarodik frankón nélküle is. Nincs semmi haszna. Ha mûrepülni akarsz, akkor vegyél  mondjuk egy styroman féle 800-as extrát, ugyanez a konfig bele, és mûrepülõd van. De az egy másik mûfaj, nincs értelme az ES-t kényszeríteni bele. Sohasem lesz benne olyan jó, akkor meg minek. Viszont amiben meg jó, az a nyugodt - vitorlázó örömrepülés.

  
Az elsõ repülés

A második repülés
A mezõ, ahol repülünk 10,7MB




RC modellezés


Ma:

2018. Június 22. Péntek,
Paulina napja van.

A weblapról:

Ezt a lapot kedvtelésbõl csinálom, ha épp ihletem van. A rajta lévõ tartalom távolról sem teljes. Alakul még....

update: rendszertelenül.....